Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Kupiłeś nieświeże jedzenie? Reklamację możesz złożyć przez internet

21.01.2019 09:05
xxx biznes

Otwarto nowe centrum, do którego można zgłaszać reklamacje dotyczące jakości i oznakowania produktów żywnościowych. Konsumenci i przedsiębiorcy mogą zgłaszać swoje uwagi przez internet. Centrum ma pomagać również przy skargach na konkursy i loterie promocyjne oferowane przy okazji sprzedaży artykułów spożywczych.

UOKiK uruchomił platformę do składania reklamacji na żywność przez internet fot. Davizro Photography/Shutterstock (ilustracyjne)

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności to pierwsza w Polsce i zarazem jedyna w Europie taka instytucja – poinformował w czwartek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak tłumaczył prezes UOKiK Marek Niechciał, „z jakością żywności bywa różnie”.

– Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej. W 2017 roku skontrolowaliśmy 125 tysięcy partii produktów spożywczych. Z tego zakwestionowaliśmy 23 procent. Głównie: nieprawidłowe oznakowanie, brak ważnych dla konsumenta informacji, np. o składzie czy pochodzeniu produktu – podkreślił.

Dodał, że „dzięki Centrum spory dotyczące zakupu żywności mają szanse na szybkie i sprawne zakończenie zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców”.

Według UOKiK najwięcej sporów dotyczy jakości handlowej, przekazywanych informacji lub oznakowania produktów spożywczych. Za pomocą centrum polubownie będzie można również rozwiązać problem dotyczący konkursów i loterii promocyjnych w sytuacji, gdy wcześniejsza próba bezpośredniego rozwiązania sporu zawiodła.

„Cały spór może zostać rozwiązany przy użyciu platformy internetowej, przez którą można złożyć wniosek i przedstawić swoje racje. Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, konsument może szybko dojść do porozumienia z przedsiębiorcą” – poinformował UOKiK.

Procedura składania reklamacji jest podzielona na kilka etapów. Po wyborze rodzaju skargi może dojść do rozwiązania sporu na postawie osobistych negocjacji lub przedstawienia propozycji obu stronom.

Zespół Centrum stanowią prawnicy, adwokaci i radcowie prawni posiadający doświadczenie w rozwiązywaniu sporów konsumenckich oraz doskonałą znajomość prawa żywnościowego. UOKiK zapewnia o niezależności i bezstronności osób prowadzących postępowanie.

„W sprawach wymagających specjalistycznej wiedzy z zakresu jakości produktów, technologii żywności lub reklamy Centrum umożliwia skorzystanie z opinii eksperta” – napisano w komunikacie.

Ponadto dodano, że samo rozstrzygnięcie sporu przez CPRSŻ nie jest wiążące, a strony mogą wycofać się z postępowania na każdym jego etapie.

„W przypadku, gdy konsument lub przedsiębiorca uzna, że sprawę należy skierować na drogę postępowania sądowego ma do tego prawo, bowiem terminy przedawnienia nie biegną do czasu zakończenia sporu” – wyjaśnia, cytowana w komunikacie przewodnicząca Centrum Magdalena Osińska.

Jak informuje UOKiK, „szczegółowe zasady działania Centrum dostępne są adresem: cprsz.pl”.

RadioZET.pl/PAP/PTD

Oceń