Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Transport. Nowy fundusz i 800 mln zł na start. Tak rząd chce przywrócić PKS-y

13.03.2019 15:16
xxx biznes

Opublikowano projekt ustawy w sprawie utworzenia Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. To z jego środków mają być finansowane połączenia transportowe w powiatach, które zapowiedział pod koniec lutego prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Transport. Jest projekt ustawy w sprawie przywrócenia połączeń autobusowych. PKS fot. Joanna Gajcy/East News (ilustracyjne)

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Ustawa ta ma umożliwić przywracanie zamkniętych wcześniej połączeń autobusowych.

Według projektu opublikowanego w środę przez Rządowe Centrum Legislacji zostanie utworzony Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Zasilać go będą głównie środki z budżetu państwa, a jego prowadzeniem zajmie się Bank Gospodarstwa Krajowego

Ile będzie kosztować przywrócenie linii autobusowych?

Podziałem pieniędzy będzie zajmował się minister infrastruktury, który zrobi to w zależności od powierzchni województwa czy liczby mieszkańców danego regionu.

O dotacje nie większą niż 0,8 zł do każdego wozokilometra będą mogli się zgłaszać organizatorzy transportu publicznego np. gminy, a ich wysokość ma zależeć od długości realizowanego połączenia autobusowego czy jego częstotliwości. 

Organizator będzie zobowiązany do sfinansowania ze środków własnych kwotę deficytu linii o charakterze użyteczności publicznej w kwocie nie mniejszej niż 30 proc.” – podkreślono w projekcie ustawy. O wypłacie dotacji każdorazowo będzie decydował wojewoda. Na nim spoczywać również ma kontrola rozdzielanych dofinansowań na lokalny transport.

Zgodnie z projektem ustawy rząd, począwszy od 2019, co roku planuje wydać 800 mln zł na autobusowy fundusz. 

Jak ustawodawca argumentuje nowe przepisy? „Powodem wprowadzenia rozwiązań przewidzianych w projekcie jest problem z zapewnieniem dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego dla obywateli z uwagi na niewystarczający poziom środków finansowych na realizację zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w powyższym zakresie” – napisano w uzasadnieniu.

Morawiecki o PKS-ach

O szczegółach planu przywracania zlikwidowanych połączeń autobusowych, który jest elementem nowej „piątki PiS”, mówili na wspólnej środowej konferencji prasowej w Płońsku premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Odtwarzając połączenia autobusowe, postanowiliśmy się zmierzyć z problemem cywilizacyjnym – mówił Morawiecki. Dodał, że poprzez dopłaty z budżetu centralnego, we współpracy z samorządami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi rząd planuje odtworzenie połączeń, które zostały zlikwidowane.

Przypomniał, że w latach 90. autobusy PKS może były „powolne i siermiężne”, ale kursowały.

– Nie możemy sobie pozwolić, aby osoby starsze, z niepełnosprawnościami, dzieci, mogły korzystać tylko z połączeń samochodowych, bo nie każdy ma samochód, albo starać się zdążyć na bus, dowożący dzieci do szkół – oświadczył Morawiecki.

Podał przykład mieszkańca podwarszawskiego Błonia, który – jak zauważył – musi wstać o 5 rano, by dojechać busem do pracy w Warszawie na godzinę 8.

Szef rządu dodał, że lokalne połączenia mają być przywracane „pod nadzorem strategicznej myśli” marszałka i wojewody. Mówił też, że docelowo „wszystko ma być powiązane logiczną siecią z PKP”. „Marzy mi się nawet jeden wspólny bilet” – dodał.

Zapowiedział jednocześnie, że „teraz, w tych dniach wojewodowie rozpoczynają podział środków”. „Zgodnie z naszą obietnicą cały fundusz dróg samorządowych gminnych, powiatowych będzie rozdysponowany zgodnie z tym, co zapowiadaliśmy” – powiedział.

Zaznaczył, że dzięki Funduszowi Dróg Samorządowych będzie można zmodernizować wiele dróg gminnych i powiatowych. W tym roku fundusz obejmuje 6 mld zł.

Minister Adamczyk o przywracaniu połączeń autobusowych

Z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił o szczegółach projektu ustawy o Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych.

– Stoimy przed koniecznością przygotowania, przyjęcia i wdrożenia ustawy, która pozwoli likwidować białe plamy w transporcie autobusowym – mówił. Adamczyk podkreślał, że w kwestii dofinansowania przewozów autobusowych rząd liczy na współpracę z samorządami, także powiatowymi i gminnymi.

– Przeznaczymy kwotę 800 mln zł na dofinansowanie deficytu w przewozach autobusowych, a do każdego wozokilometra dopłacimy do 1 złotego – mówił.

Liczymy na to, że samorządy sfinansują do 30 procent tego deficytu – dodał. Według Adamczyka „ta ustawa pozwoli nam docelowo zlikwidować wykluczenie komunikacyjne”.

– Po wejściu w życie ustawy, a mamy nadzieję, że stanie się to nie dalej jak w drugiej połowie maja, będą mogli (samorządowcy – przyp. red.) już podpisywać umowy z przedsiębiorcami na reaktywację, dofinansowanie deficytowych linii autobusowych nie tylko tych, które zostaną uruchomione, ale także tych deficytowych, które już dzisiaj samorządy dofinansowują – powiedział minister infrastruktury.

–Mamy nadzieję, że już w połowie roku system zacznie funkcjonować, że już w drugiej połowie roku Polacy będą mogli liczyć na to, że będą reaktywowane linie autobusowe, będą dofinansowane te, które do tej pory były deficytowe – dodał.

Pytany, jak długo rząd będzie dofinansowywać połączenia autobusowe, Adamczyk zapewnił, że „stale, co roku”.

– 800 milionów złotych – wiemy, że to jest kwota, która będzie uruchomiona w roku bieżącym, będzie uruchomiona w roku przyszłym – powiedział. Zaznaczył, że samorządowcy będą mogli podpisywać umowy z przedsiębiorcami bez przetargu.

Piątka Kaczyńskiego

Przywracanie zlikwidowanych wcześniej połączeń autobusowych to jeden z elementów nowej „piątki PiS”.

Pod koniec lutego prezes PiS Jarosław Kaczyński i premier Mateusz Morawiecki na konwencji partii przedstawili propozycje programowe, tzw. nową piątkę PiS, które obejmuje wprowadzenie 500 plus od pierwszego dziecka, brak podatku PIT dla pracowników do 26. roku życia, „trzynastkę” dla emerytów, obniżenie kosztów pracy oraz przywrócenie zredukowanych połączeń autobusowych przede wszystkim w małych miastach i na wsiach.

RadioZET.pl/PAP/PTD

Oceń