Zamknij

Czym warto pochwalić się w CV? Te zainteresowania powinieneś wpisać

27.02.2017 12:33
Młoda dziewczyna pisze CV
fot. Shutterstock

Dzięki CV możemy zaprezentować się przyszłemu pracodawcy z jak najlepszej strony. Dlatego warto o nie zadbać i umieścić w nim także zainteresowania.

Curriculum Vitae, znane wszystkim pod skrótem CV, to nic innego jak życiorys zawodowy, który ma przedstawić naszemu potencjalnemu pracodawcy nasze dotychczasowe poczynania zawodowe. Choć wydawać się może, że wszyscy wiedzą, co tak naprawdę powinno się znaleźć w CV, w rzeczywistości jest to o wiele bardziej skomplikowane. Pierwsze trzy sekcje są proste: dane osobowe, doświadczenie zawodowe, wykształcenie. Jednak wiele osób zastanawia się, co oprócz tego powinno znaleźć się w dokumencie, który ma sprawić, że zostaniemy przyjęci do pracy, a przynajmniej zaproszeni na rozmowę rekrutacyjną. Podpowiemy wam, że rubryka zainteresowania może pomóc. 

Zobacz także: Jak szukać pracy? Jest kilka prostych i skutecznych sposobów

Sekcja zainteresowania w CV – tak czy nie?

Wiele osób zapomina o tej sekcji, a niektórzy z premedytacją uważają ją za nieistotną. Jest to jednak błędne myślenie.

Napisano o tym mnóstwo tekstów, w których jak mantra powtarza się, jak ogromne wrażenie robią zainteresowania niecodzienne, takie jak renesansowa poezja brytyjska czy teatr skandynawski.

Masowo ostrzega się również przed podawaniem hobby nieprawdziwego – a nuż okaże się, że przyszły szef jest (rzeczywiście) pasjonatem i zagnie nas swoją wiedzą już przy pierwszym pytaniu. Podpowiemy wam jednak, że większe wrażenie niż bardzo oryginalne zainteresowania mogą zrobić te, które w jakiś sposób uzupełniają naszą pracę, pokazując, że nie jest dla nas tylko koniecznością, ale też pasją.

Jeśli pracujemy w tradycyjnym PR, może warto dodać, że interesujemy się też mediami społecznościowymi i marketingiem? Jeżeli jesteśmy grafikiem, ale po nocach czytamy książki o user experience, koniecznie o tym wspomnijmy. Zwłaszcza że są to zainteresowania, które później mogą pomóc wam się przebranżowić w ramach jednej firmy. Nie zapominajcie bowiem, że obecnie wiele marek stawia na rotacje międzydziałowe. A jeżeli pracodawca zwróci uwagę na twoje zainteresowania, później może o tym pamiętać.   

Zobacz także: Brutto i netto - na czym polegają różnice? 

Co wpisać w CV? Wolontariat w CV jest istotny

Nie wahajmy się umieszczać w CV informacji na temat działalności w wolontariacie. Szczególnie jeśli nie była to jednorazowa przygoda a długoterminowa pomoc. Taki wpis pokazuje, że z własnej woli dołączasz do projektów zespołowych, ale to nie jedyny pozytywny aspekt. Coraz więcej firm w ramach strategii CSR rozwija wolontariat pracowniczy i twoje doświadczenie w tym obszarze może być naprawdę dużym plusem.

Informacje o wolontariacie mogą być też dla pracodawcy jasną informacją, że jesteś dobrym i uczciwym człowiekiem. Tylko tacy ludzie bowiem są w stanie bezinteresownie pomóc innym. A jeżeli nie masz jeszcze takich doświadczeń, którymi możesz podzielić się w CV, koniecznie to nadrób. Będziesz miał dodatkowy punkt u pracodawcy, a do tego sam poczujesz się lepiej. 

Zobacz także: Jakie informacje umieścić na LinkedIn, żeby dostać pracę? To musisz wiedzieć

Co wpisać w CV? Nie zapomnij o blogach i doświadczeniach niezwiązanych z pracą

Mamy profesjonalnego bloga? Koniecznie się tym pochwalmy. Własny kąt w sieci, oczywiście jeśli jest dobrze prowadzony, potwierdza, że posiadamy konkretną wiedzę, ale również lubimy się nią dzielić.

Jest to bardzo ważne w pracy z zespołem, gdzie przekazywanie umiejętności jest na porządku dziennym. Pamiętajmy, że chodzi tylko o bloga, na którym dzielimy się swoją wiedzą (ale niekoniecznie tą związaną z pracą). Jeśli piszemy w sieci prywatny pamiętnik, raczej nie załączajmy adresu do dokumentu.

Zobacz także: Szykujesz się na rozmowę o pracę? Sprawdź, jak się do niej przygotować

Co wpisać w CV? Osiągnięcia

Wiele osób, opisując swoje doświadczenie zawodowe, wymienia nazwy stanowisk i zakres obowiązków. Warto dodać do tego osiągnięcia i nagrody.

Nauczmy się opowiadać swoją historię językiem celów, które udało się zrealizować. Być może osiągnęliśmy wynik szybciej, niż tego od nas oczekiwano lub uzyskaliśmy ponadprzeciętnie dobry feedback od klientów. Nie zapominajmy też o nagrodach wewnętrznych. Jeśli trzy razy z rzędu otrzymaliśmy tytuł współpracownika roku, to znaczy, że można na nas polegać, prawda?

Do życiorysu można również dołączyć cele – krótko i długoterminowe. Nie chodzi o słynne "za 5 lat chcę siedzieć w fotelu prezesa waszej firmy", ale o to, jakie certyfikaty planujesz zdobyć, jakiego języka się nauczyć, czy nad którymi kompetencjami chcemy pracować.

Zobacz także: Czym jest rekrutacja wewnętrzna? Podpowiadamy, jak podejść do tego procesu