Uwaga! Ważne zmiany w składaniu PIT-ów

Materiały partnerskie
11.01.2019 16:52
Zmiany dla przedsiębiorców w składaniu PIT-ów. Podatki 2019
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News (ilustracyjne)

Z końcem stycznia mija termin na przesłanie rocznych informacji o dochodach osób fizycznych. Od 2019 roku jest to możliwe wyłącznie drogą elektroniczną. Tłumaczymy krok po kroku, jak odpowiednio złożyć formularze PIT.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, od nowego roku zmienił się sposób przesyłania informacji o uzyskanych w poprzednim roku dochodach. Formularze PIT-8C, PIT-11, PIT-11A, PIT-40A oraz PIT-R za ubiegły rok przekazywane są do urzędu skarbowego wyłącznie drogą elektroniczną do 31 stycznia.

Taki sam termin obowiązuje przy  składaniu rocznej deklaracji PIT-4R, PIT-8AR.

Zasady te dotyczą dokumentów przekazywanych do urzędu skarbowego, natomiast w przypadku rocznych informacji przekazywanych podatnikowi obowiązuje stary termin. W tym przypadku termin ten mija z końcem lutego.

Natomiast roczną informację IFT-1/IFT-1R należy złożyć organowi podatkowemu i przekazać podatnikowi do końca lutego

Wszystkie wymienione druki można podpisać podpisem kwalifikowanym. Natomiast formularze: PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R, PIT-4R, PIT-8AR (jeżeli są one składane przez osoby fizyczne) można podpisać przy pomocy danych autoryzujących.

Zmiany w rozliczaniu PIT-ów w 2019 roku

Zobacz także

Trzy drogi złożenia PIT-ów

Przedsiębiorcy mogą przesłać PIT-y na trzy sposoby: za pomocą formularza interaktywnego Ministerstwa Finansów, modułu finansowo-księgowego oraz Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD).

Aby zrobić to przez formularz interaktywny resortu finansów, należy wejść na stronę e-Deklaracje/Złoż e-deklaracje, gdzie trzeba pobrać odpowiedni wniosek dotyczący wybranego podatku, wypełnić formularz, a na końcu wysłać go z podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi.

Przedsiębiorcy wybierający sposób złożenia PIT-ów przez moduł finansowo-księgowy, powinni pobrać właściwą strukturę logiczną z sekcji Struktury dokumentów XML, wypełnić wskazany formularz i wysłać go ze swojej aplikacji z podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi.

Z kolei użycie UBD wymaga uruchomienia odpowiedniej aplikacji (moduł) zgodnie ze specyfikacją Wejścia – Wyjścia, dostępną w zakładce „Dokumentacja IT” (więcej informacji). Wypełniony wniosek trzeba wysłać do UBD z podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi. Tą drogą można wysłać jednocześnie do 20 tys. deklaracji.

Urzędnicy przypominają o prawidłowym wpisywaniu w formularzach identyfikatorów podatkowych pracownika – numer PESEL lub NIP.

Zobacz także

Można skorzystać z pełnomocnika

W sytuacji, kiedy przedsiębiorcy nie chcą przesyłać informacji o rozliczeniu podatkowym osobiście, mogą skorzystać z pomocy pełnomocnika. Do tego celu potrzebne jest wypełnienie i dostarczenie do urzędu skarbowego druku UPL-1 - papierowo lub elektronicznie przez platformę ePUAP. Jedno pełnomocnictwo pozwala złożyć roczne rozliczenie podatku we wszystkich urzędach skarbowych.

Jeżeli pracownik jest cudzoziemcem i zamieszkuje na terytorium Polski, powinien posiadać identyfikator podatkowy PESEL (jego rejestracją zajmują się urzędy gmin).

Informację o wypłaconych dochodach do podatników trzeba wysłać niezmiennie do 28 lutego.

Dodatkowe informacje na temat nowych zasad i sposobów przekazywania informacji o dochodach, a także wszelkie niezbędne dane kontaktowe znajdują się w specjalnie przygotowanym serwisie: podatki.gov.pl.

Zmiany w rozliczaniu PIT-ów w 2019 roku

RadioZET.pl/PTD