Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Centra handlowe będą coraz większe

12.01.2018 10:14
xxx biznes

Powierzchnia centrów handlowych może powiększyć się w tym roku o 361 tys. m2 wobec 331 tys. m2 nowej powierzchni centrów w ubiegłym roku, wynika z analizy firmy doradczej JLL.

Centra handlowe będą coraz większe fot. Wayne Chan on Unsplash

W skrócie

Na przestrzeni całego roku na rynku handlowym w Polsce przybyło 466 000 m2 nowoczesnej powierzchni handlowej.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi obecnie 13,8 mln m2, z czego najwięcej stanowią centra handlowe – 408 o ok. 9,8 mln m2. Pozostałe formaty to parki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe (3,8 mln m2) oraz centra wyprzedażowe (0,24 mln m2).

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

Zagłosuj

Jak często robisz zakupy w centrach handlowych?


- Na przestrzeni całego roku na rynku handlowym w Polsce przybyło 466 000 m2 nowoczesnej powierzchni handlowej we wszystkich formatach. Najwięcej, bo 331 000 m2 powstało w ramach centrów handlowych, co jest wynikiem porównywalnym z 2016 rokiem. Nowa podaż oddana do użytku w 2017 r. w ramach galerii skoncentrowała się w największych aglomeracjach. Ten trend będzie utrzymany w najbliższym czasie, jako że ponad 70% powstającej obecnie powierzchni w centrach handlowych pojawi się właśnie w głównych aglomeracjach - powiedziała dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych JLL Anna Wysocka.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi obecnie 13,8 mln m2, z czego najwięcej stanowią centra handlowe – 408 o ok. 9,8 mln m2. Pozostałe formaty to parki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe (3,8 mln m2) oraz centra wyprzedażowe (0,24 mln m2).

W wyniku ostatnich otwarć poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 255 m2/ 1 000 mieszkańców i utrzymuje się poniżej średniej dla Europy Zachodniej (266 mkw./ 1 000 mieszkańców), podano również.

- W 2018 roku na rynek trafić może 361 000 m2 w ramach centrów handlowych, z czego blisko 327 000 m2 jest już w budowie. Inwestorzy nadal wykazują zainteresowanie projektami wielofunkcyjnymi i chociaż takie obiekty pozostają na razie domeną rynku warszawskiego, to widzimy wzrost aktywności w tym segmencie również w innych głównych aglomeracjach - powiedziała analityk rynku Joanna Tomczyk.

Jak podało również JLL, w 2017 r. działalność w Polsce rozpoczęło 20 zagranicznych marek z 12 krajów.

Rynek inwestycyjny w segmencie handlowym zakończył 2017 r. wynikiem 1,93 mld euro.

- W ubiegłym roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych wyniosła ponad 1,93 mld euro. Finalizacja kilku dużych umów kupna/sprzedaży przesunęła się na na początek 2018, zapowiadając w ten sposób silny I kwartał tego roku. Jedna z takich transakcji - sprzedaż portfela 28 nieruchomości handlowych za około 1 mld euro - już się wydarzyła na początku stycznia - powiedziała dyrektor działu rynków kapitałowych nieruchomości Agata Sekuła.

Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe pozostają na poziomie 4,9%, zaś za parki handlowe na poziomie ok. 7%.

ISBnews/OP

Oceń