W Chinach rodzą się nowe kosmetyczne gwiazdy internetu: mężczyźni

10.08.2018 14:51

Kiedy Jiang Cheng po raz pierwszy spróbował korektora podczas pierwszego roku studiów w Chinach, dał mu pewność siebie i od razu się uzależnił.
    
Teraz jest wśród setek chińskich mężczyzn, którzy dzielą się poradami dotyczącymi urody online i zarabiają na dynamicznie rozwijającej się branży kosmetyków dla mężczyzn.

jiang cheng fot. YouTube: AFP news agency

- Stwierdziłem, że nakładanie makijażu jest całkiem łatwe - powiedział 24-letni mężczyzna, delikatnie nakładając na swoją twarz podkład.
    
- Kobiety mogą w pełni nie zrozumieć koncepcji męskiego makijażu. Jeżeli dziewczyna nakłada mój makijaż, może nie być w stanie osiągnąć efektu, którego chce - powiedział Jiang.
    
W każdy weekend Jiang spędza kilka godzin przed swoim iPhonem w swoim przytulnym prowizorycznym studio w Pekinie, próbując znaleźć najnowsze balsamy i róże dla setek widzów na żywo, którzy jednocześnie mogą kupić produkty, które recenzuje.
    
- Ten kolor nie jest tak oburzający, żeby mężczyźni nie mogli go nosić bezpiecznie nawet w konserwatywnym środowisku - wyjaśnia swoim fanom.

Internetowe urodowe gwiazdy tworzą gigantyczny przemysł w Chinach, a gwiazdy internetu znane jako "wang hong" lub gwiazdy online, zacierają granicę między rozrywką a e-commerce.

Firmy takie jak Alibaba i JD.com uruchomiły platformy transmisji strumieniowej na żywo, które umożliwiają oglądającym kupowanie kosmetyków podczas oglądania filmów. A marki kosmetyków płacą duże pieniądze internetowym celebrytom, prawie zawsze kobietom, aby testowały nowe produkty.
    
Ale teraz zmieniają się zasady rynku i płci, a kosmetyki nie są już postrzegane, jako produkty wyłącznie dla kobiet i męscy celebryci pokazują, że mężczyźni mogą się trochę rumienić.
    
Jiang mówi, że firma, która zarządza blogerami, płaci mu około 5000 juanów (730 USD) miesięcznie na produkty firm kosmetycznych.

Według firmy badawczej Euromonitor, rynek kosmetyków męskich ma wzrosnąć o 15,2 procent w ciągu najbliższych pięciu lat w Chinach, w porównaniu do 11 procent wzrostu w skali globalnej w tym samym okresie.

Coraz częściej zagraniczne firmy, takie jak La Mer i Aesop, współpracują z blogerami wideo, takimi jak Lan Haoyi, znany jako Lan Pu Lan online, aby promować swoje produkty na rzecz blisko 1,4 miliona obserwujących.
    
27-latek wydaje miesięcznie 10 000 juanów (1460 USD) na produkty kosmetyczne i twierdzi, że chiński "Little Fresh Meat" - termin odnoszący się do młodych, przystojnych mężczyzn - przewodzi temu trendowi.
    
- Widzimy więcej mężczyzn w mediach w makijażu, co naturalnie stanie się normą - powiedział Lan.
    
Pomimo tego, co wydaje się być postępem społecznym w wielu kosmopolitycznych miastach kraju, bloger wideo twierdzi, że nadal otrzymuje nienawistne wiadomości i zostaje krytykowany za pojawianie się w przydymionym czerwonym cieniu do powiek.
    
- Dlaczego mężczyzna tak wygląda? Dlaczego mężczyzna musi nosić makijaż? To są niektóre z wiadomości, które otrzymuję - mówi Lan, dodając, że został nazywany m.in. maminsynkiem.

    
Dla Jiang strach przed byciem wyśmianym przez własnych rodziców powstrzymuje go przed użyciem przy nich pędzla do makijażu.
 
- Nie chcę mieć konfliktu z rodzicami, nasze wartości i koncepcje życia są różne.
    
- Nie mówię, że uważają, że moje makijaże są złe, ale nie są w stanie zaakceptować codziennej rutyny makijażu dla mężczyzny - mówi.

Ale Mo Fei, dyrektor wykonawczy Chetti Rouge, chińskiej firmy kosmetycznej lokalizującej wyłącznie mężczyzn, mówi, że to się zmieni z biegiem czasu.
    
- Będzie coraz więcej mężczyzn, którzy będą bardziej dbać o to, jak wyglądają, a wymagania wzrosną. Mężczyźni na Wschodzie są bardziej otwarci - mówi Mo.
    
W 2005 roku otworzył Chetti Rouge z kilkoma produktami. Teraz firma kosmetyczna sprzedaje szeroką gamę kosmetyków od podkładu po szminkę wyłącznie dla mężczyzn i przeniosła całą firmę do internetu.
    
- Widzieliśmy potencjał na rynku bardzo wcześnie - powiedział Mo AFP, dodając, że firma rozszerzyła się o Tajlandię trzy lata temu.
    
- Możliwe, że mężczyźni zaakceptowali makijaż. Niektórzy z nich mogą przeglądać produkty w centrach handlowych, a niektórzy mężczyźni mogą być nieco onieśmieleni, dlatego najlepszym sposobem na ich zakup jest korzystanie z Internetu, dlatego nasza strategia sprzedaży skupia się głównie na Internecie.

py/lth/rox/jah/OP

Oceń