Wielkanoc będzie droższa niż w ubiegłym roku, ale niewiele

30.03.2018 10:21

W tym roku wielkanocny koszyk produktów spożywczych może być o 2-3 proc., czyli o niecałe 14 zł, droższy niż w roku ubiegłym - mówi PAP Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Wielkanoc fot. Sweet Amaryllis on Unsplash

Według GUS w ostatnich miesiącach nastąpiło spowolnienie rocznej dynamiki wzrostu cen żywności; z tych danych można wyliczyć, że - koszyk świątecznych zakupów może być droższy o ok. 3 proc - powiedziała Świetlik.

Święta Wielkanocne  - wydatki

Jak mówiła ekspertka, jej wyliczenia uwzględniają w koszyku takie produkty jak: 1 kg mąki poznańskiej, 1 kg chleba, po 1 kg schabu bez kości, boczku wędzonego, kurczaka, 1 kg (łącznie) szynki, baleronu i polędwicy, 1 kg kiełbasy, 1 kostka masła i kostka margaryny; 20 jajek, butelka oleju rzepakowego, 1 kostka smalcu, 1 kg cukru. Według Świetlik produkty te wystarczą dla całej rodziny, ich zakup średnio stanowi wydatek ponad 300 zł na rodzinę.

Ale jeżeli do tego doliczy się jeszcze po 1 kg pomarańczy, grejpfrutów, bananów, jabłek, pomidorów, ogórków; słoik chrzanu, majonezu, ogórki konserwowe, rzodkiewkę, włoszczyznę, cebulę, ziemniaki; słodycze m.in. ptasie mleczko, 1 kg cukierków, 100 g herbaty, 250 g kawy, 100 g kakao itp., to wówczas trzeba zapłacić średnio 583 zł, tj. o 2-3 proc. więcej niż za te same produkty w ubiegłym roku, czyli o ok. 14 zł więcej.

Pytana, jak to jest możliwe, skoro np. jaja podrożały o 50 proc., Świetlik odpowiedziała: Jeżeli teraz zapłacimy za jajko nie 50 gr., ale 70 gr., to przy 10 jajkach różnica wynosi zaledwie 2 zł. Cena mąki nie zmieniła się, mięso średnio (wg GUS) kosztuje o 3-4 proc. więcej, ale, najbardziej preferowana przez polskich konsumentów, wieprzowina jest w takiej samej cenie, a schab bez kości nawet potaniał; droższy jest drób i o 3-4 proc. wędliny. Popularna biała kiełbasa prawdopodobnie będzie w tej samej cenie. Dodała, że handel stosuje wiele promocji i część produktów można kupić taniej.

Tańsze słodycze i warzywa, droższe masło

Tańsze są słodycze i cytrusy, a także warzywa m.in. nowalijki i pomidory; droższe są natomiast owoce krajowe m.in. jabłka. Ryby nie podrożały; cukier jest tańszy o 30 proc.; twaróg tłusty jest w takiej samej cenie, jak w ubiegłym roku; masło zaś jest droższe o ok. 22 proc. - kostka kosztuje drożej o ok. 1 zł. Oznacza to, że sernik domowy i inne ciasta nie będą droższe - wyliczała Świetlik.

Ekspertka podkreśliła, że koszyk przez nią wyliczony służy raczej do celów poglądowych i pozwala na przygotowanie tradycyjnych Świąt Wielkanocnych dla dużej rodziny. Jednak - wskazała - każda rodzina ma własne preferencje zakupowe i zwyczaje żywieniowe, od których ostatecznie będą zależały wydatki.

Wielkanoc jest mniej lubiana niż Boże Narodzenie, choć jej przygotowanie to mniej wydatków

Zagłosuj

Czy lubisz Wielkanoc?

Wielkanoc jest mniej lubiana przez Polaków niż Boże Narodzenie. Nadchodzące święta ceni sobie 62 proc. osób, natomiast te grudniowe 76 proc. - wynika z badania wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor. Wielkanoc cieszy się mniejszą sympatią, choć organizacja tych świąt wymaga mniejszych wydatków.

"Boże Narodzenie powoduje spustoszenie w portfelach, po którym część osób zbiera się finansowo przez kilka miesięcy nawet do Wielkanocy" - wskazali autorzy badania.

Według BIG InfoMonitor Święta Zmartwychwstania Pańskiego obchodzi w Polsce 92 proc. osób, a lubi je 62 proc., natomiast Boże Narodzenie - o 14 proc. osób więcej. Wielkanoc jest obojętna co piątemu respondentowi, podczas gdy Wigilia nie wywołuje żadnych emocji wśród 12 proc. badanych. Odpowiedzi: "nie lubię" w przypadku Wielkanocy udzieliło 18 proc. zapytanych, a grudniowych świąt "nie lubi 12 proc. ankietowanych".

- Odpowiedzi mogą zaskakiwać biorąc pod uwagę, że przygotowania Bożego Narodzenia m.in. ze względu na prezenty, czy choinkę, wymagają większego wysiłku i wydatków - oceniono.

Jak wynika z danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, na zorganizowanie Wielkanocy Polacy przeciętnie deklarują przeznaczyć ok. 500 zł, z kolei Boże Narodzenie to wydatek rzędu 1 tys. zł i więcej. W efekcie co piąty badany twierdzi, że "czego by nie robił i tak z powodu grudniowych świąt wpadnie w kłopoty finansowe".

- Od lat zauważamy, że spore koszty związane z obchodzeniem Bożego Narodzenia, powodują, że niektórzy zapewniają sobie finansowanie nie płacąc przypadających na grudzień rachunków czy też rat kredytów lub pożyczek. W konsekwencji na początku roku, do BIG InfoMonitor zawsze trafia więcej dłużników niż przeciętnie - powiedziała PAP rzeczniczka BIG InfoMonitor Halina Kochalska.

Jak podkreśliła, w tym roku Wielkanoc nadeszła bardzo szybko po Bożym Narodzeniu i może to - stanowić problem finansowy dla osób, które z trudem wiążą koniec z końcem, albo nie uporały się jeszcze po Gwiazdce z przesuwanymi w czasie płatnościami.

- Aby uniknąć kłopotów finansowych ważna jest dyscyplina i planowanie wydatków. Warto też trzymać się zasady nie dokładania do zaciągniętych już kredytów czy pożyczek kolejnych, zanim nie spłaci się wcześniejszego zadłużenia - zaznaczyła Kochalska.

Przypomniała, że opóźnienia w spłacie zobowiązań to realne ryzyko trafienia do Rejestru Dłużników BIG, bo zgodnie z obowiązującymi od listopada zeszłego roku przepisami firma czekająca na pieniądze może po 30 dniach zwłoki wpisać dłużnika do BIG. Na 30 dni przed wpisem zobowiązana jest jednak przesłać list polecony z taką informacją. - Obecność w rejestrze oznacza utrudnienia w zakupie usług z odroczonym terminem płatności czy też zaciągnięcie pożyczki i kredytu - wskazała Kochalska.

Obecnie w bazach BIG InfoMonitor oraz BIK znajduje się ponad 2,68 mln dłużników konsumentów. Ich łączne zaległości z tytułu kredytów, pożyczek, rachunków, alimentów i długów wobec sądów sięgają 67,2 mld zł - wynika z danych Biura.

Badanie "Zwyczaje i wydatki świąteczne Polaków" wykonane przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIK i BIG InfoMonitor zostało wykonane pod koniec listopada 2017 na próbie 1009 Polaków w wieku 25-65 lat, metodą CAWI.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. 

PAP/Anna Wysoczańska//Magdalena Jarco/OP

Oceń