Ziemniaki i mięso pochodzące z Polski będą oznaczone flagą

08.05.2019 17:34

Symbol polskiej flagi pojawi się na ziemniakach - zarówno pakowanych, jak i sprzedawanych luzem. Ministerstwo Rolnictwa w ten sposób planuje również oznaczyć mięso. Pomysł krytykuje część producentów.

Rolnictwo. Ziemniaki i mięso z Polski będą oznaczone biało-czerwoną flagą fot. Wounds_and_Cracks/Pixabay, Free-Photos/Pixabay

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Jako pierwsze zmianami zostały objęte ziemniaki. "Podpisałem rozporządzenie, które wprowadzi znakowanie ziemniaków flagą państwa, z którego one pochodzą" - napisał 18 kwietnia na Twitterze minister rolnictwa Krzysztof Ardanowski. 

Przy informacji o państwie pochodzenia warzyw, będzie towarzyszyć wizerunek flagi państwa z jakiego ziemniaki pochodzą. Znakowanie będzie wymagane zarówno w przypadku ziemniaków pakowanych (z wyłączeniem tych których opakowania oznakowano logo „Produkt polski”) jak i sprzedawanych na wagę.

Rozporządzenie wchodzi w życie w 30 dni od daty ogłoszenia.

Mięso z Polski również z flagą

Ardanowski zapowiedział, że zamierza wystąpić do Komisji Europejskiej o notyfikację znakowania mięsa. W resorcie rolnictwa trwają pracę nad opracowaniem przepisów w tej sprawie. 

Zmiany będą konsultowane m.in. z branżą mięsną. Część przedsiębiorców wyraża obawy przed przepisami.

–  Co do znakowania flagą mięsa problem jest nawet większy niż z ziemniakami. Co to znaczy polskie mięso? Czy prosię musi urodzić się w Polsce? A jeżeli do Polski zostanie przywieziony odchowany warchlak z Danii i będzie tu utuczony, a potem ubity… Zdania odnośnie tego, czy to jest polskie mięso, czy nie, mogą być podzielone – tłumaczył Bogusław Barański, ekspert branży rolno-spożywczej, w rozmowie z portalem Wiadomościhandlowe.pl.

Z kolei pomysł pochwalił Janusz Rodziewicz, prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

- Polacy cenią sobie mięso pochodzące z naszego kraju, dlatego w kontekście rynku wewnętrznego pomysł oznaczania produktów wizerunkiem flagi uważam za pozytywny. W związku z coraz silniejszym patriotyzmem zakupowym ma on szansę przełożyć się na większą sprzedaż polskiego mięsa - powiedział Rodziewicz w rozmowie z portalem.

RadioZET.pl/Wiadomościhandlowe.pl/PTD

Oceń