Czego oczekuje się od pracodawców na dzisiejszym rynku pracy?

23.08.2018 15:03

Obok wysokości wynagrodzenia i rodzaju umowy, wybierając pracodawcę, coraz więcej osób zwraca uwagę na inne korzyści, m.in. elastyczne godziny pracy - wynika z badania firmy Antal. To warunek konieczny dla niemal połowy kadry średniego i wyższego szczebla.

uścisk dłoni fot. rawpixel on Unsplash

Badanie potwierdza, że dla specjalistów i menedżerów najważniejsze w nowej ofercie jest ciągle wyższe od dotychczasowego wynagrodzenie. Oprócz pieniędzy pracownicy zwracają też uwagę na inne elementy, m.in. na rodzaj umowy i opinie o pracodawcy.

"Wymagający kandydat kompleksowo ocenia pracodawcę, jego wizerunek oraz to, co firma może mu zaoferować" - czytamy w komunikacie dotyczącym raportu Antala. Nawet jeśli firma proponuje wysokie, ale nie cieszy się dobrą opinią, nie przekona do siebie dobrego specjalisty.

Dla przyszłych pracowników ważne są także: przyjazna atmosfera pracy i możliwości rozwoju. Z kolei dla niemal połowy kadry średniego i wyższego szczebla "elementem koniecznym do rozpatrzenia propozycji nowego zatrudnienia jest możliwość elastycznych godzin pracy".

- Ogłoszenie, które będzie zawierać elastyczne rozwiązania, np. częściowo pracę zdalną lub możliwość elastycznych godzin pracy, na pewno będzie postrzegane jako bardziej atrakcyjne. W prowadzonych przez nas procesach rekrutacyjnych często to właśnie ten element zaważa na decyzji kandydata - ocenia cytowana w komunikacie Sonia Podgórska z Antala.

Ponadto z raportu wynika, że dla 54 proc. specjalistów i menedżerów nieodłącznym elementem ogłoszenia powinna być również umowa o pracę.

"Świadczy to o nadal konserwatywnym podejściu większości uczestników rynku pracy do formy zatrudnienia. Warto jednak zauważyć, że rośnie również odsetek osób preferujących umowę w oparciu o działalność gospodarczą (10 proc., wzrost o 3 pkt. proc.). Coraz więcej osób stawia na niezależność, rozwija swoją karierę jako freelancer lub inwestuje w start-upy" - zaznaczono.

47 proc. kandydatów zwraca też uwagę na czas dojazdu do miejsca zatrudnienia, co zdaniem autorów badania wynika z tego, że Polacy coraz bardziej cenią swój czas prywatny.

Nie bez znaczenia dla przyszłych pracowników jest także wystrój biura, co sprawia, że firmy, chcąc zachęcić najlepszych specjalistów, coraz częściej inwestują w nowoczesne przestrzenie i rozwiązania.

PAP/Marcin Chomiuk/OP

Oceń