Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Przejście na e-samochody będzie kosztować Niemcy 75 000 miejsc pracy

05.06.2018 15:59
xxx biznes

Oczekuje się, że rosnące zużycie pojazdów z napędem elektrycznym kosztować będzie najważniejszy sektor samochodowy w Niemczech około 75 000 miejsc pracy do 2030 r., Jak wynika z przeprowadzonych badań, najbardziej dotknięci zostaną dostawcy części samochodowych.

tesla fot. east news

Związek IG Metall, który zlecił badanie wraz z BMW, Volkswagenem, Daimlerem i wieloma producentami części samochodowych, powiedział, że zwrot w stronę czystszych silników stanowi "główne wyzwanie" dla największego niemieckiego przemysłu, który zatrudnia ponad 800 000 osób.

Silniki elektryczne są prostsze w budowie i wymagają znacznie mniejszej ilości części niż samochody napędzane benzyną lub olejem napędowym.

Według badań przeprowadzonych przez instytut Fraunhofer, zmiana wyeliminuje 100 000 z 210 000 miejsc pracy w produkcji układów napędowych do 2030 r., A powstanie około 25 000 nowych ról związanych z akumulatorami i innymi specyficznymi wymaganiami dla samochodów elektrycznych.

Liczby zostały obliczone przy założeniu, że do tego czasu 25 procent wszystkich samochodów na drogach Niemiec będzie w pełni elektrycznych, podczas gdy kolejne 15 procent aut będzie hybrydowych, łączących silnik elektryczny z tradycyjnym silnikiem spalinowym.

Dziś samochody te stanowią mniej niż dwa procent rynku.

Szef IG Metall, Joerg Hofmann, powiedział, że szefowie rządów i spółek muszą podjąć pilne działania, aby przygotować branżę na wstrząsy, w tym poprzez programy przekwalifikowania.

Ostrzegł jednak, że nie wszyscy przeżyją rewolucję elektryczną.

"Będą dostawcy, którzy nie będą w stanie dostosować swojego modelu biznesowego, szczególnie wśród małych i średnich firm" - powiedział Hofmann dziennikarzom we Frankfurcie.

Zważywszy, że potrzeba około 4000 pracowników do montażu milionów silników napędzanych benzyną rocznie, tylko 1840 jest potrzebnych do zbudowania takiej samej liczby silników elektrycznych, podało badanie.

Przedstawiciel sztabu Volkswagena, Bernd Osterloh, powiedział reporterom, że gigant samochodowy zareaguje na zmiany poprzez stopniowe wycofywanie miejsc pracy poprzez programy emerytalne i "wykorzystanie możliwości wynikających z transformacji".

Pomimo faktu, że są one domem dla największych i najbardziej znanych na świecie producentów samochodów, niemiecki przemysł samochodowy powoli zwrócił uwagę na bardziej ekologiczne, inteligentniejsze pojazdy przyszłości - pozwalając nowym klientom takim jak Tesla przejąć inicjatywę.

Niemieckie firmy zwiększyły wysiłki w związku ze skandalem związanym z oszustwami emisji spalin Volkswagena z 2015 r., Który poważnie zaszkodził reputacji samochodów z silnikami wysokoprężnymi i zachęcił do korzystania z bardziej przyjaznych dla środowiska silników.

ys-mfp/tgb/jh/VOLKSWAGEN/TESLA MOTORS/DAIMLER/BAYERISCHE MOTOREN WERKE AG/OP

Oceń