Powstanie Bursztynowy Korytarz Kolejowy

05.12.2017 22:25

Ministrowie ds. transportu Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii podpisali Memorandum of Understanding ws. powołania Rady Wykonawczej Amber Rail Freight Corridor (Kolejowego Korytarza Towarowego nr 11) - poinformował we wtorkowym komunikacie resort infrastruktury.

Powstanie Bursztynowy Korytarz Kolejowy fot. East News

W skrócie

Korytarz ma stanowić uzupełnienie połączeń istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier.

Memorandum podpisano podczas wtorkowego posiedzenia w Brukseli Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, w którym udział wziął minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i wiceminister infrastruktury i budownictwa Justyna Skrzydło.

Według resortu utworzenie Bursztynowego Korytarza Kolejowego będzie miało wpływ na rozwój połączeń towarowych między Warszawą a granicą polsko-białoruską, a także rejonem Katowic i Krakowa a ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.

"Korytarz ma stanowić uzupełnienie połączeń istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier. Docelowo (po 2026 r.) główną trasą, którą pociągi korzystające z Korytarza Bursztynowego będą przewozić towary z Polski na południe będzie projektowana linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna prowadząca do kolejowego przejścia granicznego Muszyna – Plavec na polsko-słowackiej granicy państwowej" - napisano w komunikacie.

Jak informuje ministerstwo infrastruktury, inicjatywa ma dla Polski duże znaczenie także w kontekście obsługi transportowej z Dalekiego Wschodu do Europy i odwrotnie. Oba punkty końcowe korytarza nr 11 (Małaszewicze oraz port Koper) wpisują się w te plany.

"Dla Chin priorytetem wydaje się połączenie morskie z Europą Południowo-Wschodnią (porty w Pireusie, Barze, Koprze), ponieważ jest o kilka dni żeglugi i ok. 8 tys. km krótsze niż do portów Europy Północnej). Z portów Europy południowej może być prowadzona dystrybucja do państw obszaru 16+1, Europy Środkowej, Zachodniej oraz Skandynawii. Polskim priorytetem powinien być udział w łańcuchach logistyczno-transportowych na szlakach łączących nasz kraj z basenami Morza Egejskiego i Morza Czarnego, bądź z hubami pośrednimi. W to zadanie wpisuje się także korytarz drogowy Via Carpatia" - poinformował w komunikacie resort.

Łukasz Pawłowski/PAP

Oceń