Polska, naturalna żywność gości na stołach całego świata

28.03.2018 11:51

Prawie 1/3 wszystkich nowych produktów z kategorii żywności i napojów wprowadzonych w Europie między październikiem 2016 r. a wrześniem 2017 r., miała oświadczenia "naturalne", wynika z raportu "Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych" opracowanego przez firmę analityczną Mintel dla Banku Zachodniego WBK. Eksperci BZ WBK wskazują, że popularność zdrowych produktów w Europie może być ważną biznesową sugestią dla rodzimych producentów zainteresowanych rozwojem sprzedaży zagranicznej.

jedzenie fot. Brooke Lark on Unsplash

Polska żywność ceniona za granicą

W kontekście eksportu zdrowej żywności dyrektor ds. sektora spożywczego i FMCG Banku Zachodniego WBK Renata Dutkiewicz przypomina, jak ogromny sukces eksportowy już teraz mają na koncie polscy producenci. Od 2004 r. do 2017 r. wartość eksportu żywności z Polski zwiększyła się o 22 mld euro, co oznacza wzrost o 421%. Co ważne, polska żywność nie tylko gości na stołach całego świata, ale też ma swoją ugruntowaną markę.

- Jako bank od wielu lat specjalizujący się w finansowaniu branży food&agri, widzimy pewien trend. Kiedyś popularność produktów spożywczych z Polski wynikała z doskonałej jakości, ale w bardzo atrakcyjnej cenie. Wielu producentów sprzedawało pod markami własnymi sieci zagranicznych. Teraz polskie brandy mają już swoją renomę i są za granicą cenione, wybierane właśnie dla walorów smakowych i jakości, niekoniecznie ze względu na cenę. A teraz, według nas, powoli przychodzi czas, kiedy polscy producenci pokażą, że są w stanie zaspokajać nawet najbardziej wybredne gusta i wypełniać bardzo specyficzne nisze. Myślę, że będą coraz mocniejsi w produkcji żywności funkcjonalnej, w tym w żywności naturalnej. Podczas naszych spotkań Programu Rozwoju Eksportu dyskusja na ten temat wśród przedstawicieli branży była bardzo ożywiona, było słychać wiele entuzjastycznych głosów - powiedziała Dutkiewicz.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2017 r. wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych osiągnęła rekordowy poziom 27,3 mld euro, co oznacza wzrost o 12% r/r. Ponad 80% eksportu produktów spożywczych z Polski (w ujęciu wartościowym w zł) trafia do Unii Europejskiej. Najważniejszymi odbiorcami są państwa "starej piętnastki" z Niemcami na czele. Eksport do tego kraju stanowił 24% wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w 2017 r. Nie zmieniły się też pozostałe miejsca na podium. Na drugim miejscu jest Wielka Brytania (9%), zaś na trzecim - Holandia (6,2% udziału). Jednocześnie to właśnie w tych krajach zdrowa żywność jest najbardziej popularna. Spośród wszystkich "naturalnych" nowości wprowadzonych w Europie w okresie od października 2016 do września 2017 aż 17% przypadało na Niemcy. Na Wielką Brytanię - 13%, zaś na Francję - 15%, podano również.

Polscy producenci mają już rozwinięte relacje z odbiorcami w całej Europie. Wprowadzanie produktów naturalnych może więc odbywać się na zasadzie uzupełnienia już dystrybuowanej tam oferty podstawowej i przy wykorzystaniu dotychczasowych doświadczeń. To na pewno może być czynnik wspierający decyzje polskich firm o zaoferowaniu za granicą produktów dla konsumentów prowadzących zdrowy tryb życia. Konsumenci preferujący zdrowy tryb życia to na ogół osoby zamożne i bardzo świadome, które ceną kierują się w niewielkim stopniu a często wcale. Moda na zdrowe odżywianie jest trendem, który kreuje potencjał dla producentów właściwie z każdego podsegmentu sektora spożywczego. Stąd uważamy, że rozwój naturalnych linii będzie jednym z najwyraźniejszych trendów w branży, inspirowanym popytem z zagranicy, ale też wewnętrznym. Przecież Polacy również jedzą coraz więcej produktów naturalnych - dodała Dutkiewicz.

Jak pokazuje raport Mintel, w okresie między październikiem 2016 a wrześniem 2017 nowe produkty z oświadczeniami z grupy "naturalnych" pojawiały się w wielu różnych kategoriach produktowych. Najwięcej było ich w kategorii wyrobów piekarniczych (13% wszystkich nowości "naturalnych"), przekąsek (10%), nabiału (10%) oraz w kategorii sosy i przyprawy (również 10%).

- Innowacje ukierunkowane na zdrowie i dobre samopoczucie to niezwykle inspirujący element strategiczny zarówno dla marek działających wyłącznie na rodzimym rynku, lecz także dla producentów pragnących osiągnąć sukces na innych rynkach europejskich. Obszarami, które są szczególnie interesujące pod kątem dalszych innowacji i które oferują perspektywy wzrostu, są między innymi 'naturalność', pozycjonowanie spójne z dietami roślinnymi, czyli wegetarianizm i weganizm, a także pośredni nurt - fleksitarianizm, oraz eksperymenty z atrybutami funkcjonalnymi - powiedziała Honorata Jarocka z firmy Mintel.

Co więcej, zarówno eksperci Banku Zachodniego WBK, jak i Mintel są zdania, że dla wielu polskich producentów rynek europejski może być dopiero początkiem eksportowej działalności związanej z żywnością naturalną. Portal Statista podaje, że przychody generowane przez globalny rynek żywności funkcjonalnej w 2017 r. sięgnęły prawie 300 mld USD. Według prognoz, do 2022 r. mają wzrosnąć do blisko 442 mld USD, podsumowano.

ISBnews/OP

Oceń