Budowa trasy S3 będzie kosztować prawie 4 mld zł

08.10.2018 11:40

Umowę dofinansowania budowy 67 km trasy S3 w wysokości prawie 1,9 mld zł podpisano w poniedziałek w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

budowa drogi ekspresowej s3 fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press/East News

Całkowity koszt budowy odcinka to prawie 3,961 mld zł.

Nowy odcinek drogi ekspresowej S3 połączy dwa dolnośląskie miasta - Legnicę i Lubawkę. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec maja 2023 r.

- S3, obok autostrady A1 i S19, to jeden z trzech filarów, na których opiera się polski system dróg prowadzących z północy na południe kraju. Wykonujemy kolejny krok w kierunku tego, o czym mówiliśmy miesiąc temu otwierając nowy odcinek S3 między Nową Solą a Kaźmierzowem: S3 uruchomi potencjał tkwiący w portach Szczecin-Świnoujście, gdy połączy je systemem dróg w Czechach i Austrii - powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, cytowany w komunikacie.

Budowany odcinek rozpoczyna się w gminie Krotoszyce, następnie trasa przechodzi przez gminy Męcinka, Jawor, Mściwojów, Paszowice, Dobromierz, Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów, Kamienna Góra i Lubawka, podano również.

- Budowana droga ekspresowa S3 jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym otwierającym polskie porty na Europę środkową i południową. S3 biegnie z północno-zachodniej Polski, aż do południa kraju i łączy miasta wojewódzkie na trasie Szczecin - Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra - Wrocław - Katowice - powiedział dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) Przemysław Gorgol, cytowany w komunikacie.

Roboty na odcinku S3 od Legnicy do Bolkowa są już na ukończeniu i jesienią tego roku odcinek ten zostanie oddany do ruchu, natomiast w ramach odcinka S3 od Bolkowa do Lubawki (granica państwa) GDDKiA wybrała wykonawców robót. Inwestycja ma duże znaczenie dla usprawnienia ruchu drogowego w regionie. Po wybudowaniu drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica – Lubawka natężenie ruchu na drodze krajowej nr 8 Kudowa Zdrój – Kłodzko – Wrocław zmniejszy się o około 1000 pojazdów (w tym około 400 samochodów ciężarowych) na dobę. Nastąpi również poprawa warunków ruchu tranzytowego przy drogach krajowych nr 3 i nr 5, podano też w komunikacie.

GDDKiA podkreśliła na Twitterze, że jest to już 46. umowa o dofinansowanie inwestycji prowadzonych przez Generalną Dyrekcję. Łączna wartość całkowita tych inwestycji to około 57,5 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne około 33,9 mld zł oraz wkład unijny to blisko 28,8 mld zł.

ISBnews/PAP/Łukasz Pawłowski/OP

Oceń
Tagi