Paczkomaty w Biedronce i na stacjach Orlenu. Własne urządzenia uruchomi Poczta Polska

04.04.2019 09:46

W marketach sieci Biedronka oraz na stacjach Orlenu Poczta Polska planuje uruchomić co najmniej tysiąc własnych paczkomatów. Według „Rzeczpospolitej” podobne urządzenia planuje firma kurierska DHL.

Paczkomaty Poczty Polskiej będą w sklepach Biedronka i stacjach Orlenu fot. aleks333/Shutterstock (ilustracyjne)

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Jak podała „Rzeczpospolita”, państwowa Poczta Polska zbuduje własną sieć paczkomatów m.in. w kooperacji z duńską firmą SwipBox, Orlenem oraz Allegro. Jeszcze w tym roku ma ona liczyć minimum 200 urządzeń, w których będzie można odebrać paczkę z e-zakupami.

Kiedy pojawią się nowe paczkomaty?

Z ustaleń gazety wynika, że Poczta Polska finalizuje właśnie negocjacje z duńskim producentem urządzeń paczkowych, firmą SwipBox. Ta ma zawarte porozumienie m.in. z Biedronką i może zainstalować paczkomaty w ponad 2 tys. sklepów sieci.

Pierwsze urządzenia na wyłączność dla Poczty Polskiej staną w Biedronkach jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Pilotażowa sieć licząca 200 urządzeń ma być gotowa w czwartym kwartale 2019 roku. Połowa maszyn stanie w sklepach, a pozostałe trafią do wybranych placówek pocztowych.

– Faktycznie prowadzimy rozmowy z Pocztą na temat współpracy – przekazał Michał Czechowski, dyrektor zarządzający SwipBox Polska, w rozmowie z gazetą.

Ponadto do końca tego roku swoją sieć paczkomatów planuje zwiększyć firma kurierska DHL – ze 150 do 300. Podobne rozwiązania mają planować również inne firmy z branży – FedEx i UPS. Według szacunków dziennika za rok w całej Polsce będzie około 6,5 tys. paczkomatów.

Do tej pory monopolistą w tym sektorze była firma InPost, która obecnie posiada 4,8 tys. paczkomatów w całej Polsce. Dla porównania – Poczta Polska ma tylko 40 skrytek na paczki, a DHL 150. Jak podała „Rz”, w ubiegłym roku rynek paczek w Polsce wyniósł 460 mln przesyłek.

– Tylko w 2018 roku obsłużyliśmy ich (przesyłek – przyp. red.) 86 mln. Dostawy do paczkomatów rosną szybciej niż usługi kurierskie i cały rynek paczek. W 2018 roku dynamika sięgnęła 56 procent – wskazał Rafał Brzoski, twórca InPostu, cytowany przez „Rz”.

RadioZET.pl/Rzeczpospolita/PTD

Oceń