PLL LOT da podwyżki swoim pilotom

24.05.2018 10:44

Zarząd PLL LOT od 1 czerwca podniesie zasadnicze wynagrodzenie pilotom zatrudnionym na etat - dowiedziała się PAP.  Zgodnie ze zmianami np. kapitan dreamlinera otrzyma 18,6 tys. zł brutto pensji zasadniczej, a kapitan B737 czy embraera - 16,8 tys. zł. To podwyżki od 5 proc. do 12 proc.

pilot fot. Kristopher Allison on Unsplash

Ponadto do 600 zł wzrośnie ekwiwalent na mundury.

"Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zarząd LOT kontynuuje proces zmian w wynagrodzeniach różnych grup zawodowych pracowników. Zmiany te będą wdrażane stopniowo i mają dotyczyć zarówno stałych, jak i zmiennych części wynagrodzeń. Naszą intencją jest, aby rozwój spółki przekładał się również na zadowolenie naszych pracowników" - mówi PAP dyrektor biura komunikacji korporacyjnej LOT Adrian Kubicki.

Pierwsza zmiana zostanie wprowadzona 1 czerwca i będzie polegać na podniesieniu pensum, czyli podstawy wynagrodzenia, którą spółka będzie wypłacać niezależnie od realnej liczby wylatanych godzin.

Na jakie podwyżki mogą liczyć piloci?

Jak tłumaczy zarząd, po tej zmianie wzrośnie gwarantowane wynagrodzenie pilotów zatrudnionych w LOT. I tak w przypadku samolotów większych, jak Boeing 787 Dreamliner, liczba godzin pilotów zostanie zwiększona o 5 godz. i podniesiona z 40 do 45 w miesiącu. Oznaczać to będzie, że kapitanom tych maszyn wzrośnie wynagrodzenie zasadnicze z 16,5 tys. zł brutto do 18,6 tys. zł brutto, a pierwszym oficerom z 13,3 tys. zł brutto do 15 tys. zł brutto.

Jeśli chodzi o mniejsze samoloty typu Boeing 737 czy embraer tutaj liczba godzin, za które spółka będzie wypłacać zasadnicze wynagrodzenie została im zwiększona z 43 do 45. Po tej zmianie kapitan tego typu maszyn otrzyma 16,8 tys. zł brutto - wzrost z 16 tys. zł brutto, a pierwszy oficer zarobi 11 tys. zł brutto - wzrost z 10,5 tys. zł brutto.

"To jest wzrost zasadniczego wynagrodzenia, a więc odpowiedź na postulat pracowników by zabezpieczyć i zagwarantować większą niż do tej pory liczbę godzin, za które pilot otrzyma wynagrodzenie niezależnie od realnego nalotu w danym miesiącu. W ten sposób zwiększamy poczucie stabilności pracy w LOT i udział w "owocach" naszego rozwoju. Po tych zmianach oznacza to, że dajemy 5 proc. podwyżki w przypadku pilotów małych samolotów i 12 proc. podwyżki dla pilotów dużych samolotów" - tłumaczy Kubicki. Jak dodał, także personel pokładowy zatrudniony w LOT ma obecnie 45 godzin podstawowych do wylatania w miesiącu.

Zarząd zapewnia, że zmianie tej towarzyszyć będzie "konsekwentna poprawa planowania w ten sposób, żeby było ono maksymalnie równomierne i sprawiedliwe".

Jak przekazał Kubicki, na mocy porozumienia między LOT-em a spółkami córkami, zwiększone zostaną także od 1 czerwca liczby gwarantowanych godzin także dla pilotów współpracujących z LOT Crew i personelu pokładowego współpracującego z LOT Cabin Crew w formule B2B - obie spółki należą do grupy kapitałowej LOT. Zarówno pilotom, jak i stewardesom zostanie podniesione gwarantowana liczba godzin, za które przysługiwać będzie wynagrodzenie - z 30 do 40 godzin miesięcznie.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

"Wprowadzamy także możliwość przesuwania niewykorzystanego limitu na następny rok kalendarzowy. To spełnienie kolejnego postulatu formułowanego przez naszych pracowników - powiedział Kubicki.

Kolejna zmiana, to uruchomienie od 1 czerwca przez zarząd spółki programu pilotażowego dla instruktorów kokpitowych.

"Zasadnicza zmiana będzie polegała na zastąpieniu stałego dodatku wynagrodzeniem za faktycznie wykonane czynności instruktorskie. W okresie pilotażowym stały dodatek będzie zachowany, natomiast aktywni instruktorzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie za sesje symulatorowe, loty sprawdzające i szkolenia wykraczające ponad ten stały dodatek" - tłumaczy Kubicki.

PLL LOT wkrótce ogłoszą też wprowadzenie korekty zmiennej części wynagrodzenia w postaci systemu premiowego dla pracowników Contact Center i systemu zarządzania przez cele. Spółka tłumaczy, że zmiany mają na celu dostosowanie kryteriów do specyfiki ich pracy i tym samym ułatwienie w uzyskiwaniu premii.

"Wszystkie te propozycje spółka chciała zaprezentować związkom zawodowym na środowym spotkaniu. Niestety, nie dały nam tej możliwości, wychodząc ze spotkania" - powiedział Kubicki.

W spółce trwa spór między związkami zawodowymi w LOT, a władzami spółki, którego osią jest wypowiedziany w 2013 roku regulamin wynagradzania z 2010 r. LOT wówczas stanął na krawędzi bankructwa i musiał przeprowadzić restrukturyzację. Spółka otrzymała pomoc publiczną, którą notyfikowała Komisja Europejska. Stare zasady dot. wynagrodzeń zostały zastąpione nowymi, ramowymi - zdaniem związków - mniej korzystnymi dla pracowników. Obecnie płace zależą m.in. od wylatanych godzin.

Związki zawodowe krytykują też władze spółki. Podają, że nowi pracownicy, np. stewardesy, nie są zatrudniani na umowy o pracę, tylko na umowy cywilnoprawne lub prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.

Spółka zatrudnia prawie 3 tys. pracowników w kilkudziesięciu krajach na całym świecie.

LOT ma w swojej flocie 54 samoloty. Najnowszym jest odebrany w maju od Boeinga dreamliner w wersji 787-9 z 294 fotelami na pokładzie. To największy samolot w barwach LOT-u. W 2018 r. do floty narodowego przewoźnika dołączy 11 kolejnych maszyn wąsko- i szerokokadłubowych: pięć Embraerów 195, dwa Bombardiery Q400, jeden B787-9 Dreamliner i trzy B737 MAX 8. W roku 2019 flota powiększy się o kolejne cztery B787-9 oraz jeden B737 MAX 8.

W 2017 r. LOT przewiózł łącznie ponad 6,8 mln pasażerów, co oznacza wzrost o ponad jedną czwartą w ciągu roku. Do 2020 r. przewoźnik planuje przekroczyć liczbę 10 mln pasażerów rocznie.

Udziałowcami PLL LOT są: Skarb Państwa (99,856 proc. akcji) oraz TFS Silesia (0,144 proc. akcji).


PAP/Aneta Oksiuta/OP

Oceń