Ceny biletów kolejowych będą niższe?

06.04.2018 12:29

Wprowadzenie wspólnego biletu kolejowego na kolei będzie oznaczało niższe ceny biletów dla podróżnych  - poinformował PAP w wywiadzie prezes PKP SA Krzysztof Mamiński

Kasy Biletowe PKP na dworcu Centralnym fot. Pawel Wisniewski/EAST NEWS

- My już mamy wstępne symulacje. Marszałkowie województw pewnie będą pytać, czy z powodu wprowadzenia wspólnego biletu nie będą musieli dopłacać. Uspokajam, że takiej groźby nie ma, bo wstępne kalkulację pokazują, iż będzie taniej dla klienta - powiedział PAP Mamiński.

- To jest najważniejsze, bo naszym założeniem jest, aby przy wspólnym bilecie obowiązywała stawka degresywna. To oznacza, że jeśli dalej jedziesz to mniej płacisz - dodał.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

Mamiński wyjaśnił, że koncepcja wspólnego biletu, oparta na koncepcji wspólnej taryfy wymaga, w ramach obowiązującego prawa, zgody marszałków, z uwagi na fakt, że to oni są organizatorami przewozów w regionach.

- Marszałkowie województw, jako organizatorzy przewozów w swoich województwach, mają bowiem prawem zagwarantowany wpływ na taryfę - dodał.

Prezes PKP SA powiedział, że prace nad wspólnym biletem przebiegają zgodnie z założonym wcześniej harmonogramem.

- Jesteśmy przed ważnymi spotkaniami. Ministerstwo Infrastruktury, jako lider tych działań, pewnie będzie w niedługim czasie organizowało spotkanie już nie tylko samych przewoźników, ale również organizatorów przewozów, czyli marszałków województw - powiedział prezes.

Jego zdaniem, nie wykluczone, że w grudniu przed ogłoszeniem nowego rozkładu jazdy, prace nad wspólnym biletem będą zakończone.

Prezes PKP SA: przygotowujemy kolejną pulę gruntów, które mogą zostać wykorzystane pod budowę Mieszkań plus

- Przygotowujemy kolejną pulę gruntów, które mogą zostać wykorzystane w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus - powiedział PAP prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Dodał, że wykaz zostanie opracowany do 30 czerwca.

Prezes powiedział, że w przypadku miast poniżej 20 tys. mieszkańców (z puli 711) na koniec marca br. "przeanalizowano 472 miasta, w których wstępnie wytypowano 65 nieruchomości o powierzchni ponad 55 ha". Jak dodał, analiza zostanie zwieńczona wykazem nieruchomości. Wykaz zostanie opracowany do 30 czerwca br.

Grunty mogą zostać przeznaczone pod budowę lokali w ramach Mieszkania plus, albo pozostaną własnością PKP SA. - Wszystko zależy od tego, czy Krajowy Zasób Nieruchomości będzie chciał z tych nieruchomości skorzystać - powiedział Mamiński.

- Bardzo aktywnie uczestniczymy w programie Mieszkanie plus, który jest dla nas priorytetem - dodał prezes.

Mamiński przypomniał, że PKP SA przedstawiły już wykaz 238 nieruchomości w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, m.in. w Krakowie, Gdańsku i Szczecinie, które mogłyby być zagospodarowane w ramach Programu.

- Do KZN przekazaliśmy do tej pory już dane o gruntach o powierzchni blisko 600 hektarów, o wartości około 1,3 mld zł. KZN powinien do połowy roku zdecydować, którymi działkami jest zainteresowany - powiedział prezes.

Ustawa o KZN weszła w życie 11 września ub. roku. Dzięki niej powstał tzw. bank ziemi, który odpowiada za zagospodarowanie nieruchomości Skarbu Państwa. Grunty, które wchodzą do KZN, mają zostać przeznaczone pod budowę mieszkań w ramach programu Mieszkanie plus.

Prezes PKP SA: spodziewamy się wzrostów przewozów pasażerów i towarów koleją

- W najbliższych dwóch latach, pomimo trwających intensywnych prac modernizacyjnych na kolejowych szlakach, z usług kolei powinno korzystać coraz więcej pasażerów. Będzie też rosła masa przewożonych koleją towarów - poinformował PAP w wywiadzie prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

- Wozimy coraz więcej pasażerów i trzeba zauważyć, że pomimo tak dużego zakresu prac modernizacyjnych na liniach kolejowych, które powodują pewne utrudnienia, to zarówno liczba pasażerów, jak i przewożonych towarów zwiększa się - powiedział prezes Mamiński.

Proszę zwrócić uwagę, jaki będzie potencjał, gdy te prace się skończą. To poprawi czas przejazdu, a tym samym konkurencyjność transportu kolejowego. Można więc domniemywać, że ilość towarów i pasażerów będzie jeszcze większa - dodał.

Prezes zwrócił też uwagę, że w 2016 r. kolej przewiozła 292,6 mln pasażerów, a w roku 2017 r. liczba osób korzystających z kolei wzrosła do 303,6 mln.

Zagłosuj

Czy podróżujesz Polskimi Kolejami Państwowymi?

- W ciągu dwóch ostatnich lat zanotowaliśmy ogromne przyrosty pasażerów, a w latach następnych przewidujemy kolejne - powiedział.

Prezes zwrócił uwagę, ze liczba pasażerów i wolumen przewożonych koleją towarów rosną pomimo zbliżającej się kumulacji prac modernizacyjnych na szlakach w roku 2018 i 2019.

Mamiński przypomniał, że największy polski przewoźnik towarowy, czyli PKP Cargo zapowiedziały, że w roku 2018 przewiozą rekordowe 111 mln ton towarów. - Jeszcze niedawno przewoźnik ten woził rocznie poniżej 100 mln ton towarów - dodał.

Według Urzędu Transportu Kolejowego masa towarów przewiezionych w ubiegłym roku wzrosła do 239,9 mln ton z 222,2 mln ton w roku 2016.

PAP/Łukasz Pawłowski, Mariusz Polit/OP

Oceń