Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Ok. 80 mln zł rekompensat dla klientów EuroBanku, B. Handlowego i BOŚu

30.11.2017 13:15
xxx biznes

Zastrzeżenia UOKiK dotyczą rozsyłania do klientów informacji o zmianach warunków umów poprzez wewnętrzne systemy e-bankowości, które nie posiadają obecnie cech trwałego nośnika.

 Ok. 80 mln zł rekompensat dla klientów EuroBanku, B. Handlowego i BOŚu fot. Agencja Gazeta

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ocenił, że EuroBank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska informowały klientów o zmianach opłat wykorzystując do tego celu kanały nieposiadające cech trwałego nośnika lub nie wskazując konkretnych podstaw prawnych zmian. Banki zobowiązały się do zmiany praktyk, a łączna kwota rekompensat dla klientów może sięgnąć 80 mln zł, podał Urząd.

Zastrzeżenia UOKiK dotyczą tego, że wewnętrzne systemy e-bankowości - za pośrednictwem których rozsyłane były do klientów informacje o zmianach warunków umowy - stosowane przez: Euro Bank i Bank Ochrony Środowiska nie posiadają obecnie cech trwałego nośnika.

Prezes UOKiK ustalił, że Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska informowały klientów o podwyżkach, ale nie wskazywały konkretnych podstaw prawnych umożliwiających im takie działanie ani okoliczności, które miały na nie wpływ. Zdarzało się, że w piśmie bank odsyłał klienta jedynie do ogólnego paragrafu w umowie.

Nie nakładaliśmy kar finansowych, ponieważ banki zobowiązały się do zmiany praktyk. Łączna wartość przysporzenia konsumenckiego może wynieść nawet ok. 80 mln zł. Klienci otrzymają od banków informacje o tym, jak mogą skorzystać z rekompensaty. - powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał.

Konsumenci, w zależności od banku, będą mogli np. za darmo korzystać z bankomatów, bezpłatnych powiadomień sms, dostaną zwrot nadpłat. O szczegółach poinformują klientów banki w osobnej korespondencji, podał UOKiK.

Prezes przypomniał, że przepisy dyrektywy o usługach płatniczych, która reguluje tematykę trwałego nośnika obowiązują od 2007 r., sektor finansowy miał więc dużo czasu na dostosowanie się do przepisów. Podkreślił, że stanowisko Urzędu potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE.

- Nie chcemy powrotu do listu w kopercie. E-bankowość jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów informowania o zmianach. Jednak musi spełniać cechy trwałego nośnika. Czyli informacje muszą być przechowywane w niezmienionej postaci, przez odpowiedni czas, bank nie może ich usuwać. - powiedział Niechciał.

Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska zaniechały tych praktyk oraz rozpoczęły prace nad tym, aby dostosować swoje systemy do cech trwałego nośnika, podsumowano.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, jak banki zmieniają warunki umów z konsumentami. Najczęściej modyfikacje dotyczą podwyżek w tabelach opłat i prowizji. Zarzuty UOKiK dotyczą tego, że banki, wprowadzając zmiany, nie informując klientów o podstawach prawnych i faktycznych takich działań. Urząd kwestionuje również to, że propozycje tych zmian są udostępniane tylko w wewnętrznym systemie e-bankowości, który nie spełnia obecnie cech trwałego nośnika. Wątpliwości wzbudziły praktyki łącznie 18 banków.

ISBnews/OP

Oceń
Tagi