Drony będą transportować krew

17.05.2018 10:19

Rzeszowska firma Cervi Robotics i Pentacomp Systemy Informatyczne pracują nad projektem budowy systemu transportu krwi i jej składników bezzałogowymi statkami powietrznymi, czyli dronami. Projekt otrzymał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w kwocie niemal 5 mln zł.

drony fot. Andres Prieto Molina on Unsplash

Projekt AIRVEIN czyli "Nowoczesny bezzałogowy statek powietrzny na potrzeby systemu pilnych dostaw medycznych" zakłada stworzenie systemu transportu krwi i jej składników bezzałogowymi statkami powietrznymi w miastach i między miastami.

Jak zaznaczył założyciel i prezes Cervi Vadym Melnyk, obie firmy na realizację projektu mają 2 lata, z czego zostało 20 miesięcy. - Jestem jednak dobrej myśli, bo uwierzyliśmy w ten projekt, zweryfikowaliśmy rynek i pozyskaliśmy już pierwszych klientów, którzy czekają na nasz produkt - dodał.

System, który ma powstać będzie też dostosowany do realizacji innych dostaw medycznych: próbek krwi do badań, leków czy surowic.

Drony z hybrydowym systemem nawigacji przyspieszą czas dostaw transportu krwi

Jak zaznaczył Melnyk, system będzie składał się z floty bezzałogowych statków powietrznych, infrastruktury naziemnej wyposażonej w hybrydowy system nawigacji, modułu do przechowywania i przemieszczania krwi z zachowaniem wymaganych parametrów oraz systemu informatycznego koordynującego dostawy.

- W ramach projektu planowane jest opracowanie nowego rodzaju pojazdu bezzałogowego - drona cargo, służącego do transportów realizowanych w obszarach miejskich. Dron będzie dostosowany do lotów w różnorodnych warunkach pogodowych i o każdej porze dnia i nocy - podkreślił.

Parametry drona, obejmujące udźwig i zasięg, trwałość jednostek napędowych, czas lotu, system nawigacji, sposób umieszczania towarów czy system bezpieczeństwa, umożliwią pierwsze na świecie wdrożenie tego typu systemu z zachowaniem wymaganego poziomu precyzji nawigacji i bezpieczeństwa. System koordynacji lotów, łączności z lądowiskiem i komunikacji z infrastrukturą naziemną, także zostanie opracowany z użyciem najnowszych technologii.

Melnyk podkreślił, że rozwiązanie docelowo zostanie wykorzystane w szpitalach i Regionalnych Centrach Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, jako alternatywa dla tradycyjnego transportu samochodowego, co umożliwi znaczne ograniczenie czasu realizacji dostaw. - W trakcie pracy nad systemem nasi partnerzy skoncentrują się na stronie softwareowej projektu, stworzą system do zarządzania klientami oraz system zarządzania dronami. My zaś jesteśmy odpowiedzialni za hardware, stworzenie drona, oprogramowania do niego, modułu cargo oraz hangaru do jego przechowywani - stwierdził Melnyk.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

Cervi Robotics już od dawna specjalizuje się w pisaniu oprogramowania dla dronów, wspólnie z Europejską Agencją Kosmiczną zaczęła też budować autonomiczne garaże dla dronów, gdzie dowolny dron mógł wylądować, a w 2 minuty wymienić akumulator i polecieć dalej.

Melnyk przypomniał, że typowy dron lata ok. 20 minut, po czym potrzebuje człowieka, który przejmie sterowanie, wyląduje dronem, wyłączy go, wymieni akumulator i ponownie go uruchomi. - Dzięki hangarom ten problem udało się nam rozwiązać. Budując sieć hangarów co 10, 15 kilometrów drony cały czas pomiędzy nimi latają i jak kończy się zapas energii, autonomicznie wymieniają akumulator i lecą dalej. Testowaliśmy to już w Czechach, Szwajcarii i w Polsce na stokach narciarskich. Zależy nam, by taką sieć hangarów rozwijać - stwierdził.

Sam projekt AIRVEIN może mieć w przyszłości dużo szersze zastosowanie i stać się swego rodzaju systemem spedycyjno-transportowym służącym do przesyłania bardzo różnych towarów wykorzystując do tego drony.

Melnyk założył Cervi Robotics w 2015 roku w Preinkubatorze Akademickim w Podkarpackim Parku Naukowo Technologicznym Aeropolis.

PAP/Wojciech Huk/OP

Oceń
Tagi