Kolejowy Nowy Szlak Jedwabny musi posiadać korytarze komunikacyjne - z Azji do Europy

13.03.2018 15:47

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk uważa, że w projekcie Nowego Jedwabnego Szlaku najważniejsze jest - utworzenie korytarzy komunikacyjnych - pomiędzy krajami azjatyckimi a Europą. W tym projekcie widzi też rolę Ukrainy.

Nowy Szlak Jedwabny fot. East News

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

Adamczyk we wtorek wziął udział w panelu "Nowy Jedwabny Szlak na mapie transkontynentalnych korytarzy transportowych" podczas XI Forum Europa-Ukraina w Jasionce k. Rzeszowa.

- Projekt w wielu państwach postrzegany jest jako inwestycja Chin w korytarze transportowe; wielki kapitał chiński, z którego można skorzystać. Ja mam tutaj odmienne zdanie - powiedział Adamczyk.

- Uważam, że zaangażowanie strony chińskiej jest ważne, ale najważniejszym w tym wszystkim jest to, żeby zostały utworzone korytarze komunikacyjne biegnące przez państwa azjatyckie. Korytarze, które pozwolą się przemieszczać towarom. To jest sens w tym wszystkim; sens, żebyśmy tak postrzegali idee jednego pasa, jednego szlaku - mówił minister.

Zaznaczył, że projektem jest zainteresowana Białoruś, której zależy na dobrych połączeniach komunikacyjnych z Europą. - Myślę, że podobne myślenie towarzyszy Ukrainie - podkreślił.

Jego zdaniem, Polska wiąże wielkie nadzieje z możliwością przedłużenia autostrady A4 na Ukrainie.

Według Adamczyka, koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku jest realizowana już w Transkaspijskim Korytarzu Transportowym. Ten szlak kolejowy biegnie z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzje, Morze Czarne, i dalej przez Ukrainę do Polski. - To się już materializuje - zaznaczył.

Jego zdaniem, ważnym elementem Nowego Jedwabnego Szlaku jest też - przebudowa, rozbudowa pełnej infrastruktury granicznej - z Ukrainą. Podobnie powinno dziać się również na granicy z Białorusią.

Uczestniczący w panelu poseł Stanisław Żmijan z sejmowej komisji infrastruktury przypomniał, że Polska przed wstąpieniem do Unii Europejskiej miała prawie 30 przejść granicznych z Niemcami. - Dzisiaj powinniśmy to samo czynić na granicy polsko-ukraińskiej. Nie możemy ograniczyć się do siedmiu przejść. Powinno być 27 takich przejść. Są to wyzwania na dziś - powiedział Żmijan.

Promowany przez Chiny projekt Nowego Jedwabnego Szlaku polega na zbudowaniu sieci połączeń między szybko rozwijającą się zachodnią częścią tego kraju a Europą. Projekt koncentruje się przede wszystkim na stworzeniu infrastruktury transportowej oraz zaplecza logistycznego. Interesujący dla Polski i jej sąsiadów wariant południowy przebiega przez kraje Azji Centralnej i południowego Kaukazu.

PAP/Alfred Kyc, Agnieszka Pipała/OP

Oceń