Polacy wydadzą na zbliżających się wyprzedażach średnio 325 zł

27.12.2018 09:58

 Na rozpoczynających się właśnie poświątecznych i noworocznych wyprzedażach Polacy zamierzają wydać średnio 325 zł, wynika z raportu KPMG w Polsce pt. "Zakupy Polaków na wyprzedażach. Kto realnie zarządza procesem zakupu - konsument czy sprzedawca?". 80% Polaków przyznaje, że zdarza im się czekać z zakupami do startu promocji lub wyprzedaży.

sale fot. Photo by Justin Lim on Unsplash

Wyprzedaże

"Podobnie jak w ubiegłorocznej edycji badania, najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji zakupowej jest dla 3/4 Polaków atrakcyjna cena produktu. Impulsem, emocjami czy szumem wokół wyprzedaży w czasie promocyjnych zakupów, zgodnie z deklaracjami, kieruje się zaledwie 9% konsumentów. Biorąc pod uwagę deklarowane wydatki Polaków podczas poszczególnych typów promocji, najwięcej pieniędzy Polacy planują wydać podczas świątecznych lub noworocznych wyprzedaży - średnio 325 zł. Niewiele mniej, średnio 319 zł klienci wydali na zakupy podczas Czarnego Piątku, z kolei na promocje posezonowe zamierzają przeznaczyć średnio 316 zł" - czytamy w komunikacie.

Blisko 60% konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu KPMG, przyznało, że zdarza im się wstrzymywać z decyzjami zakupowymi do momentu rozpoczęcia wyprzedaży lub promocji. Z kolei 23% badanych celowo wstrzymuje się z zakupami do startu promocji - jest to dla nich stały i intencjonalny sposób dokonywania zakupów. Wstrzymywanie się z realizacją zakupów jest bardziej widoczne wśród kobiet (89% wskazań) i najmłodszych konsumentów z tzw. pokolenia Z (92% wskazań), podano również.

Konsumenci w Polsce najchętniej korzystają z promocji posezonowych (62% wskazań), które kojarzą się z największymi obniżkami cen i najlepszymi okazjami. Dużym zainteresowaniem cieszą się również promocje świąteczne i noworoczne, z których najchętniej korzysta 56% Polaków. Wzrosła popularność Czarnego Piątku (ang. Black Friday), który został wymieniony w tym roku jako jeden z najchętniej wybieranych typów promocji przez połowę ankietowanych Polaków. Najmniej popularne wśród konsumentów są akcje promocyjne w ramach Cyfrowego Poniedziałku (ang. Cyber Monday), na które wskazało 16% ankietowanych, o 1 pkt proc. mniej niż w ubiegłorocznej edycji badania. Tylko 2% Polaków zadeklarowało, że nie korzysta z promocji lub wyprzedaży.

Promocje - co kupujemy najczęściej

"Jako społeczeństwo dobrze przyjęliśmy zjawisko promocji i, jak wskazują statystyki, bardzo masowo z nich korzystamy. Jeśli chodzi o najnowsze trendy dotyczące promocji Czarny Piątek czy Cyfrowy Poniedziałek, to ich pozycja bardzo się różni. Czarny Piątek jest intensywnie promowany i znalazł się w gronie trzech najpopularniejszych promocji, zaś Cyfrowy Poniedziałek nie odgrywa znaczącej roli. Elementem łączącym te dwie promocje jest fakt, że deklarowane zainteresowanie nimi praktycznie nie zmieniło się w porównaniu do 2017 r." - powiedział partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce Jan Karasek, cytowany w materiale.

W trakcie trwających promocji i wyprzedaży Polacy najczęściej dokonują zakupu kosmetyków (58% wskazań). W dalszej kolejności konsumenci chętnie wybierają odzież i bieliznę (53%), a połowa Polaków podczas wyprzedaży kupuje sprzęty elektroniczne oraz AGD - ich nabywcami standardowo są częściej mężczyźni (61%) niż kobiety (39%). Obuwie, które w ubiegłorocznej edycji badania było najchętniej kupowanym produktem podczas promocji, w tym roku spadło na 5. miejsce - podczas wyprzedaży obuwia poszukuje 45% konsumentów, wskazano także.

"Cyfryzacja naszego codziennego życia jest bardzo łatwa do zaobserwowania na przykładzie zakupów, nawet realizowanych w sklepach stacjonarnych. Przed podjęciem decyzji o zakupie blisko 60% Polaków odwiedza strony internetowe sprzedawców. O dużej roli dostępu do internetu i wrażliwości cenowej podczas podejmowania decyzji zakupowej świadczy fakt dynamicznie rosnącej, aż o 14 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego roku, roli tzw. porównywarek cenowych. W tym roku już 41% konsumentów przed dokonaniem zakupu sprawdzało cenę produktu w dedykowanym do tego serwisie internetowym" - dodał Karasek.

Okres wyprzedaży jest również czasem, w którym Polacy dokonują zakupów produktów z wyższej półki czy produktów typu premium, na które zazwyczaj sobie nie pozwalają. Aż 24% respondentów przyznało, że często zdarza im się kupować produkt z wyższej półki podczas promocji lub wyprzedaży, a dla 26% okres promocji jest jedyną okazją do zakupu takich produktów. Najczęściej w ten sposób kupowana jest elektronika i AGD, kosmetyki, obuwie, odzież oraz biżuteria i zegarki.

Nieco ponad połowa badanych konsumentów (51%) przyznała, że to customer experience, czyli doskonała obsługa klienta, jest najważniejszym czynnikiem, który wpływa na budowanie ich lojalności do danego sprzedawcy i chęć dokonania kolejnych zakupów w tym samym miejscu. 45% klientów uważa, że na ich lojalność wpływa dostępność promocji dostosowanych do ich potrzeb, a dla 41% istotną rolę odgrywa istnienie programu lojalnościowego, podano także.

"Aspekty obsługi klienta były zawsze ważne, ale obecnie w erze cyfrowego klienta, który porównuje swoje doświadczenia i jednocześnie przenosi je pomiędzy branżami, customer excellence (CX) staje się więcej niż kluczowe. Liderzy rynku konkurencję w obszarze customer excellence, podobnie jak klienci, uznają w perspektywie długookresowej za bardziej istotną niż programy rabatowe czy standardowe programy lojalnościowe. Nasze analizy wskazują również, że mimo składanych deklaracji w procesach decyzyjnych, takich jak zakupy czy wybór nowego pracodawcy, aspekty związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu Polacy uznają za mało istotne" - stwierdził starszy menedżer w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce Andrzej Musiał.

O 10 pkt. proc. w stosunku do ubiegłorocznej edycji badania wzrosła liczba osób (25%), które zamówiły więcej niż jedną sztukę tego samego produktu np. w celu porównania rozmiaru, następnie planując jego zwrot. Przymierzanie produktów w domu, a następnie odsyłanie tych, które nie spełniają oczekiwań jest przede wszystkim domeną najmłodszych Polaków, podano również.

"Dominacja cyfrowych agregatorów handlu internetowego w Polsce, za pośrednictwem których zakupy deklaruje 73% klientów handlu online, jest bardzo wyraźna. Jest to czynnik wyróżniający nas na globalnym rynku, gdzie jest on średnio na poziomie 50%, najwyższe wskazania w Chinach i Indiach przekraczające 80%. Przy zakupach online obserwujemy również silny wzrostowy trend zakupów z planowaną opcją zwrotu. W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek Polaków, którzy tego dokonują wzrósł z ok. 6 do 25%" - powiedział starszy menedżer w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce Maciej Szatkowski.

Raport KPMG w Polsce pt. "Zakupy Polaków na wyprzedażach. Kto realnie zarządza procesem zakupu - konsument czy sprzedawca?" powstał na podstawie badania zrealizowanego w dniach 5-10 grudnia 2018 r. metodą ankiet internetowych CAWI wśród konsumentów cyfrowych - osób posiadających praktycznie nieprzerwany dostęp do internetu, członków panelu internetowego firmy ARC. Badanie zostało zrealizowane na próbie internautów reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości i województwo zamieszkania. Respondentami były osoby pełnoletnie, które w ciągu 3 ostatnich tygodni dokonały zakupu za kwotę 150 zł lub więcej w sklepie internetowym lub stacjonarnym. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 501 osób.

ISBnews/OP

Oceń