Ile pieniędzy jest warta marka WOŚP? Eksperci podjęli próbę szacunku

21.01.2019 10:52

Zdaniem specjalistów z branży marketingowej zamieszanie wokół Jerzego Owsiaka nie zmniejszy wartości Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Według ostrożnych szacunków w grę może wchodzić ponad miliard złotych, choć wskazują, że marka „stoi ponad wszelkimi algorytmami”.

Ile pieniędzy jest warta maka WOŚP i Jerzego Owsiaka? Eksperci podjęli próbę szacunku fot. Tomasz Jastrzebowski/REPORTER/East News

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Jerzy Owsiak w dniu śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, ranionego nożem na scenie podczas gdańskiego finału WOŚP 13 stycznia, ogłosił rezygnację z funkcji prezesa zarządu Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (jednocześnie pozostał członkiem zarządu fundacji). Tłumaczył to falą nienawiści i oszczerstw pod adresem jego i kierowanej przez niego akcji charytatywnej.

Sześć dni później, 19 stycznia (w dniu pogrzebu Pawła Adamowicza), Owsiak zmienił zdanie i zapowiedział dalsze szefowanie Fundacji WOŚP. Jak tłumaczył, wpływ na to miała fala społecznego poparcia dla niego oraz apel ze strony wdowy po zmarłym tragicznie prezydencie Gdańska.

Owsiak „nie jest najlepszym PR-owcem”

Jak podkreślili eksperci z branży PR w rozmowie z Money.pl, zamieszanie wokół Owsiaka nie wpłynie negatywnie na markę WOŚP. – Ta cała sytuacja może tylko scementować markę i przekonać nieprzekonanych – podkreślił Szymon Walkiewicz z agencji Walk, cytowany przez portal.

W jego ocenia Owsiak „nie jest najlepszym PR-owcem”. – Działa intuicyjnie. Na pewno profesjonalista nie doradziłby mu tak nagłej zmiany decyzji. Ale długofalowo nie odbije się to na WOŚP i na jej marce – wskazał Walkiewicz.

Ile może być warta marka WOŚP? Wojciech Borowski, prezes McCann Worldgroup w Polsce, podkreślił, że na pewno należy ona do najbardziej rozpoznawalnych w naszym kraju.

Aby spróbować oszacować wartość WOŚP, według Borowskiego można skorzystać z mechanizmów stosowanych przy organizacjach komercyjnych. Po pomnożeniu wpływów Fundacji WOŚ i pomnożeniu tej wartości osiem razy według Borowskiego „wyjdzie mniej więcej miliard złotych”.

WOŚP wśród topowych marek

Z kolei Walkiewicz podkreśla: „Ta marka (WOŚP – przyp. red.) jest po prostu bezcenna i stoi ponad wszelkimi algorytmami. Orkiestra nigdy nie zostanie przecież sprzedana”.

Czy ewentualne odejście Owsiaka miałoby wpływ na wartość WOŚP? „Oczywiście, Jerzy Owsiak jest wartością samą w sobie i twarzą Orkiestry. Jednak wydaje mi się, że ta organizacja i jej marka są już na tyle silne, by móc ewentualnie przetrwać bez swojego założyciela – kontynuując jego dzieło i dalej mieć ogromne sukcesy” – powiedział Borowski dla WP.pl.

Warto przypomnieć, że Fundacja WOŚP w listopadzie ubiegłego roku została uznana za najsilniejszą markę wśród projektów charytatywnych w plebiscycie „Top Marka 2018”.

W okresie od 1 lipca 2017 do 30 czerwca 2018 roku WOŚP zebrała 708 069 publikacji we wszystkich rodzajów mediów (internet, telewizja, radio i prasa) oraz ponad 1,7 mld „dotarcia wzmianek o marce na podstawie danych konsumpcji medium”. 

Deklarowana kwota zebrana podczas 27. Finału WOŚP wynosi ponad 92 mln zł.

RadioZET.pl/Money.pl/PTD

Oceń