Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Ile jest wart szwedzki serwis muzyczny Spotify?

01.03.2018 14:02
xxx biznes

Spotify w środę ogłosił, że jego model transmisji strumieniowej będzie nadal zmieniał branżę muzyczną, ale przyznał, że firma nie osiągnęła jeszcze zysków.

sluchanie muzyki fot. East News
Zagłosuj

Czy słuchasz muzyki na Spotify?

Wartość szwedzkiej platformy, która w ciągu dekady uczyniła streaming najpopularniejszym sposobem słuchania muzyki w wielu częściach świata, oszacowana została na 23,4 miliarda dolarów.

Spotify miało 159 milionów miesięcznych użytkowników, w tym 71 milionów płatniczych subskrybentów - dwa razy więcej, niż jego najbliższy konkurent - Apple Music, który został uruchomiony w 2015 roku, aby wygrać kawałek rosnącego rynku strumieniowego.

- Choć transmisje strumieniowe zmieniły sposób, w jaki wiele osób korzysta z muzyki, uważamy, że istnieje niewykorzystana globalna widownia o znaczącym potencjale wzrostu - powiedział 35-letni CEO i współzałożyciel Spotify, Daniel Ek.

Ek przytoczył model Facebooka, który ma około dwóch miliardów użytkowników, i YouTube, jako dowód, że firmy internetowe mogą osiągnąć - globalną skalę.

- Usługa transmisji strumieniowej jest dostępna w 61 krajach lub terytoriach i ma możliwość rozwoju nawet na dojrzałych rynkach - powiedział Ek, cytując dane pokazujące, że przeciętny Amerykanin słucha muzyki przez 32 godziny tygodniowo.

Strata netto Spotify

Dokumenty złożone w amerykańskiej komisji papierów wartościowych i giełd przedstawiły najbardziej szczegółowy obraz sytuacji finansowej firmy Spotify.
Firma poinformowała, że przychody wzrosły o ponad 38 procent w 2017 roku z roku wcześniej do 4,09 miliarda euro (4,99 miliarda dolarów).

Ale przyciągający wzrok wzrost Spotify jeszcze nie przełożył się na stabilną sytuację firmy. Spotify poinformowało, że strata netto znacznie wzrosła w ubiegłym roku do 1,24 miliarda euro (1,51 miliarda dolarów).

"W przeszłości ponieśliśmy znaczące straty operacyjne i możemy nie być w stanie wygenerować wystarczających przychodów, aby być rentownym, lub generować dodatnie przepływy pieniężne w sposób ciągły", stwierdziła firma, wymieniając czynniki ryzyka.

Muzyka na żądanie

Spotify, założona w 2006 roku i uruchomiona w 2008 roku, doprowadziła do znacznego wstrząsu świata muzycznego, umożliwiając użytkownikom wybór muzyki na żądanie, spośród 35 milinów utworów.

Spotify chwalił się, że w końcu znalazł sposób na zarabianie na muzyce online, po latach piractwa i darmowych treści online.

Pomimo głośnych protestów przeciwko firmie w przeszłości przez artystów, od Taylor Swift, po Radiohead, którzy mówią, że strumieniowo szybko zmieniają się twórcy, praktycznie wszyscy znani zachodni muzycy pojawili się na pokładzie i ich muzyka jest puszczana na Spotify lub u jego rywali.

Firma stwierdziła, że w lipcu musiała stawić czoła sześciu sprawom sądowym, dotyczących bezprawnej reprodukcji lub dystrybucji.

Reklamy Spotify

Usługi wspierane przez reklamy, w serwisie stanowią istotną część modelu biznesowego Spotify. W zeszłym roku, tym reklamom , przychody wzrosły o 41 procent i pomogły sprowadzić 60 procent użytkowników, którzy ostatecznie kupowali subskrypcje.

Spotify podaje, że Europa jest największym regionem, z 37 % użytkowników. Jego trzema największymi rynkami były Stany Zjednoczone, Brazylia i Wielka Brytania.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

sct/ia/OP

Oceń