Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

40 mln pasażerów na polskich portach lotniczych w 2017 roku

15.03.2018 14:31
xxx biznes

W 2017 r. polskie porty lotnicze obsłużyły blisko 40 mln pasażerów; dwukrotnie więcej niż 10 lat temu - powiedział w czwartek w Jasionce k. Rzeszowa wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak.

port lotniczy fot. FILIP KOWALKOWSKI/POLSKA PRESS/EAST NEWS

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

W Jasionce odbywa się lotniczy kongres branżowy Fly&More. Kongres skierowany jest do portów lotniczych i kooperujących z nimi przedsiębiorców.

- Szacunki pokazują, że w 2017 r. blisko 40 mln pasażerów zostało obsłużonych przez polskie porty lotnicze. Biorąc pod uwagę dane historyczne, np. z 2007, czy 2008 roku jest to dwukrotnie więcej. Możemy się z tego cieszyć. Oznacza to również wyzwanie dla samorządów, dla administracji rządowej - mówił Hamryszczak.

Zaznaczył, że - wzrastają również oczekiwania pasażerów. Pojawia się konieczność zastosowania nowoczesnych technologii cyfrowych. Ale także myślenia o portach lotniczych w kontekście działalności nie tylko związanych z usługami lotniczymi; z działalnością komercyjną, rozwijaniem przedsiębiorczości. Wpisywaniem się portów lotniczych w szeroko pojętą politykę rozwoju regionalnego - zauważył wiceminister.

Jego zdaniem aktywna działalność portów lotniczych stwarza - dobre warunki do rozwoju biznesu, może zwiększyć eksport, przyciągnąć nowych inwestorów, jak również pokazuje atrakcje kulturowe, turystyczne poszczególnych regionów. Wiele funkcji jest związanych z działalnością portów lotniczych. Trzeba o tym mówić znacznie szerzej, bo regionalne porty lotnicze polskie obsługują już ponad 60 proc. pasażerów. Ten trend jest pozytywny i w najbliższych latach będzie się rozwijał - dodał Hamryszczak.

Jednym z tematów kongresu w Jasionce jest Brexit i jego ewentualne konsekwencje dla branży lotniczej w naszym kraju.

W ocenie głównego doradcy Polsko-Brytyjskiej Izby Handlowej Michaela Dembinskiego, w przypadku "twardego Brexitu" będzie to przejście na taryfy celne Światowej Organizacji Handlu. Z kolei "miękki" Brexit oznacza okres przejściowy. - Jest też szansa, że nie dojdzie do Brexitu - ocenił.

Według głównego doradcy Polsko-Brytyjskiej Izby Handlowej, - twardy Brexit dla branży lotniczej może być dużym problemem. Z punktu widzenia traktatów, na podstawie których linie lotnicze latają pomiędzy Wielką Brytanią a kontynentem europejskim to może oznaczać, że z dnia na dzień nie ma pozwoleń na te loty. Może dojść do sytuacji, że linie lotnicze, które operują pomiędzy Wielką Brytanią a Polską, a nie są ani polskie ani brytyjskie mogą stracić swoje dotychczasowe prawa - zauważył Dembinski w rozmowie z dziennikarzami.

PAP/Alfred Kyc/OP

Oceń