Zamknij

Wcześniejsza spłata kredytu a zwrot kosztów. Kolejne decyzje UOKiK

02.09.2020 12:22
Zwrot kosztów przy wcześniejszej spłacie kredytu. Nowe decyzje UOKiK
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

18 firm pożyczkowych na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o nowe przepisy nakazujące bankom i innym instytucjom finansowym zwrot kosztów w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu.

Wyrok TSUE w sprawie obowiązku zwrotu kosztów przy wcześniejszej spłacie pożyczki to ulga dla wielu kredytobiorców, którzy przed terminem wywiązali się z zobowiązań względem banku lub firmy pożyczkowej.

Okazuje się jednak, że nie wszystkie firmy udzielające pożyczek stosują się do unijnych przepisów. UOKiK przyjrzał się praktykom 18 podmiotów.

Firmy pożyczkowe na celowniku UOKiK. O co poszło?

Aasa Polska, Eurocent, Euroexpert, Euro Providus, Everest Finanse, Honesta Finanse, iCredit, Kredyty Partnerskie, Mikrokasa, Optima, Profi Credit Polska, Takto Finanse, Unilink Cash, Vivus Finance, Zaplo oraz Złotówka Duo, Złotówka Bis, Złotówka Three. To firmy pożyczkowe, które stosowały niezgodne z prawem praktyki i wobec których UOKiK wydał postanowienia. UOKiK wyjaśnia, że część z tych firm już zaniechała nieprawidłowych rozliczeń.

Zobacz także

Chodzi o wyrok TSUE, zgodnie z którym pożyczkodawca musi zwrócić klientowi proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji w przypadku wcześniejszej spłaty zobowiązań. UOKiK już wcześniej interweniował w sprawie praktyk podmiotów finansowych w przypadku spłaty kredytu przed terminem.

Urząd upomniał wówczas 14 banków, które naruszały przepisy. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał ostatnio decyzje wobec 18 firm pożyczkowych. W toku są postępowania.

W sytuacji wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki banki i firmy pożyczkowe muszą się uczciwie rozliczyć z wszystkich pobranych opłat i prowizji. Odbyłem wiele spotkań z branżą finansową, podczas których wskazywałem, że przy obliczaniu kwoty zwrotu z kosztów pozaodsetkowych właściwa do zastosowania jest metoda liniowa

– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Prezes UOKiK wskazał, że metoda ta jest łatwa do zweryfikowania przez konsumenta, który samodzielnie może sprawdzić, czy bank poprawnie się z nim rozliczył. Na czym polega metoda liniowa? Urząd tłumaczy, że metoda na polega na tym, że „instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę kwotę powinna oddać konsumentowi.”

Zobacz także

UOKiK przygotował też specjalny kalkulator kredytowy. Po wpisaniu danych tj. koszty pozaodsetkowe, daty uruchomienia kredytu i faktycznej oraz umownej  daty spłaty ostatniej raty można sprawdzić, ile pieniędzy bank powinien zwrócić pożyczkobiorcy. UOKiK dodaje, że jest to orientacyjna kwota. Urząd dodaje, że o zwrot części opłat za spłacony wcześniej kredyt konsumencki lub pożyczkę można ubiegać się, jeśli umowa została zawarta po 18 grudnia 2011 roku.

Banki i instytucje finansowe mają sporo pieniędzy do zwrócenia. UOKiK szacuje, że kwota wierzytelności z tytułu zwrotu opłat z racji wcześniejszej spłaty kredytu może wynieść nawet 1,5 mld złotych.

RadioZET.pl/UOKiK