Większość Polaków ma w domu niepotrzebne rzeczy

07.03.2020 15:15
Zero waste. Większość Polaków ma w domu niepotrzebne rzeczy
fot. trekandshoot/Shutterstock (ilustracyjne)

Aż 84 proc. Polaków przyznaje, że w ich mieszkaniach zalegają niepotrzebne i nieużywane przedmioty. Osoby o niższych dochodach chomikują więcej rzeczy niż bogatsi – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Gumtree.pl. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

W badaniu pracowni SW Research na zlecenie portalu ogłoszeniowego Gumtree.pl, ankietowani zostali zapytani o to, ile niepotrzebnych przedmiotów znajduje się w ich domach.

Ile mamy zbędnych rzeczy w domach?

Co trzeci respondent stwierdził, że ich liczba wynosi od 1 do 20. 24 proc. badanych uznało, że ma takich rzeczy między 21 a 50, a niemal 8 proc. – więcej niż 100. Tylko 16 proc. zapytanych osób odpowiedziało, że nie ma ich w ogóle, a 15 proc. badanych udzieliło odpowiedzi „nie wiem, ale bardzo dużo”.

Zobacz także

Najmniej zbędnych rzeczy mają osoby między 50. a 65. rokiem życia – jeden na pięciu zapytanych z tej grupy wiekowej uważa, że nie ma ich wcale.

Co Polacy robią z niepotrzebnymi rzeczami?
fot. Gumtree.pl

Podobnie deklaruje 28 proc. Polek i Polaków o dochodzie powyżej 5 tys. złotych miesięcznie.

- Dane, z których wynika, że tylko niewielka część mieszkańców Polski korzysta z efektywnych sposobów na zagospodarowanie niepotrzebnych przedmiotów, z pewnością nie należą do optymistycznych - wskazała Katarzyna Merska, koordynator ds. komunikacji Gumtree.pl.

Z badania wynika, że niepotrzebne przedmioty najczęściej przechowują osoby o najniższych dochodach. W przypadku respondentów zarabiających poniżej 1 tys. złotych miesięcznie, odsetek ten wynosi 47 proc. Z kolei do śmieci zbędne rzeczy najczęściej wyrzucają Polacy otrzymujący na rękę między 3 tys. a 5 tys. złotych (35 proc.) oraz powyżej 5 tys. złotych (30 proc.).

Nie ma natomiast znaczących różnic między kobietami i mężczyznami – zarówno panie, jak i panowie mają tendencję do chomikowania.

Zobacz także

Co Polacy chomikują najczęściej?

Okazuje się, że najczęściej w polskich mieszkaniach zalegają ubrania – tak odpowiedziało 35 proc. badanych. Na drugiej pozycji uplasowały się bibeloty i ozdoby, które kurzą się w domach 21 proc. respondentów. Kolejne miejsca zajęły zabawki (14 proc.), książki (13 proc.), przybory kuchenne i naczynia (9 proc.) oraz buty i akcesoria (7 proc.).

Co ciekawe, niepotrzebne ubrania nieco częściej przechowują mężczyźni (39 proc.) niż kobiety (32 proc.). Panie natomiast chętniej gromadzą nieczytane książki (16 proc. w porównaniu do 9 proc. u panów).

Tylko co piąty mieszkaniec Polski przekazuje nieużywane przedmioty organizacjom charytatywnym. Podobny odsetek oddaje je bliskim. Najczęściej wolimy jednak nic z nimi nie robić.

Aż 38 proc. ankietowanych stwierdziło, że zbędne rzeczy po prostu zalegają w ich mieszkaniach. Jedna na cztery osoby wyrzuca je do kosza na śmieci, a 9 proc. badanych to, co zalega w domach, sprzedaje w internecie.

Co Polacy robią z niepotrzebnymi rzeczami?
fot. Gumtree.pl

Zobacz także

Czy zbędne rzeczy trafiają na pomoc charytatywną?

Choć co czwarta osoba o dochodzie między 3 tys. a 5 tys. złotych deklaruje, że przekazuje niepotrzebne i nieużywane rzeczy wybranym instytucjom i organizacjom charytatywnym, w przypadku najlepiej zarabiających (powyżej 5 tys. złotych) odsetek ten spada do 20 proc.

Zbędne rzeczy najchętniej organizacjom dobroczynnym przekazują osoby między 50 a 65 rokiem życia (niemal 26%) oraz te poniżej 24 roku życia (22 proc.). Młodzi ludzie, chętniej niż inni, sprzedają również przedmioty z drugiej ręki w internecie. Robi to 13 proc. badanych w grupie wiekowej 18-24 lata.

- Badanie Gumtree.pl pokazuje jasno, że w mentalności większości Polaków nie ma zaszczepionych zachowań, które odzwierciedlałyby tzw. hierarchię postępowania z odpadami. W tej hierarchii, na najważniejszym miejscu znajduje się prewencja, czyli redukcja konsumpcji - podkreślił Piotr Barczak, z Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste i Europejskiego Biura Ochrony Środowiska.

Badanie na zlecenie Gumtree.pl zostało przeprowadzone przez SW Research w styczniu 2020 roku metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 18-65 lat.

Zobacz także

RadioZET.pl/mat. prasowe