Zamknij

Zasiłek opiekuńczy po 24 maja będzie wypłacany nielegalnie?

22.05.2020 12:37
Zasiłek opiekuńczy po 24 maja będzie wypłacany nielegalnie?
fot. KAY4YK/Shutterstock (ilustracyjne)

Prawnicy i inni eksperci przekonują, że od 25 maja dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie przysługiwał tylko rodzicom dzieci z niepełnosprawnościami. Co na to resort rodziny?

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy, który przysługiwał około 3 mln Polaków, stanowił pomoc państwa dla rodziców, którzy z powodu zamknięcia szkół musieli zajmować się dziećmi we własnym zakresie. Do tej pory mogli z niego korzystać wszyscy rodzice dzieci do lat 8. Jednak eksperci alarmują, że od poniedziałku 25 maja świadczenie przestanie być wypłacane dla większości rodziców.

Powodem jest ustawa o tzw. tarczy antykryzysowej 3.0, która zmieniła jeden artykuł w specustawie o walce ze skutkami pandemii wirusa SARS-CoV-2. Ustawodawca, jako grupę uprawnioną do zasiłku opiekuńczego od 25 maja, wymienił tylko rodzice opiekujący się dziećmi z niepełnosprawnościami. 

Prawnicy: nie ma podstaw do wypłaty zasiłku opiekuńczego po 24 maja

- Doszło do bezpośredniej zmiany ustawy, w wyniku czego rodzice dzieci, które nie dysponują orzeczeniem o niepełnosprawności utracili zasiłek opiekuńczy - podkreślił dr hab. Jacek Zaleśny, konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego, w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną". 

Zobacz także

Do tej pory Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapewniało, że zgodnie z obietnicą rządu dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje do 14 czerwca. Warto przypomnieć, że od 6 maja opiekę dzieciom mogą zapewniać żłobki i przedszkola, a od poniedziałku 25 maja doraźna opieka powinna być zapewniana również przez szkoły - pomimo trwającego zawieszenia regularnych zajęć stacjonarnych.

Dr hab. Zaleśny dodał, że tłumaczenie ministerstwa nie jest oparte na żadnej podstawie prawnej. - Takie wyjaśnienia nie są aktami prawa i nie mają żadnej mocy prawotwórczej - podkreślił. 

Resort rodziny powołuje się m.in. na rozporządzenia Rady Ministrów. Sęk w tym, że odnoszą się one do stanu prawnego sprzed 25 maja, kiedy wejdzie w życie tarcza 3.0 i zostanie zmieniony art. 46 specustawy o walce z koronawirusem. To on powoduje znaczne zawężenie beneficjentów dodatkowego zasiłku opiekuńczego.

Zobacz także

Te wątpliwości podzielał prof. Marek Chmaj, konstytucjonalista z Wydziału Prawa Uniwersytetu SWPS. 

Skoro ustawa nie daje uprawnień do wypłaty określonej grupie świadczeniobiorców, to na podstawie rozporządzenia nie można tego świadczenia przyznać. Rozporządzenie jest wydawane na podstawie upoważnienia wydanego w ustawie w celu wykonania ustawy. Rozporządzenie nie może zastępować ustawy ani nie może wchodzić w materie ustawowe

Prof. Marek Chmaj

Co więcej - zdaniem prof. Chmaja nawet jeśli pieniądze z dodatkowego zasiłku opiekuńczego zostaną wypłacone rodzicom po 25 maja, to nie będzie do tego podstawy prawnej. 

Ile kosztuje budżet państwa wypłata świadczeń dla rodzin, które zajmują się dziećmi podczas zamknięcia szkół? Mówiła o tym prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w piątek na antenie Tok FM.

1,7 miliarda złotych to szacowany koszt wypłaty dodatkowego zasiłku opiekuńczego za okres dwutygodniowy. Zweryfikujemy te szacunki, gdy spłyną dane od pracodawców o wypłacanych przez nich zasiłkach

Prof. Gertruda Uścińska

RadioZET.pl/Dziennik Gazeta Prawna