Zamówienie na okręty za 1,5 mld zł

Olga Papiernik
27.12.2017 15:56
Zamówienie na okręty za 1,5 mld zł
fot. Agencja Gazeta

Konsorcja z udziałem spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) zawarły z Inspektoratem Uzbrojenia MON dwie umowy na budowę nowych okrętów dla Marynarki Wojennej RP. W myśl podpisanych porozumień do służby trafi prototypowa jednostka typu Ratownik (umowa przewiduje możliwość pozyskania także drugiej jednostki tego typu) oraz dwa kolejne niszczyciele min typu Kormoran. Łączna wartość podpisanych umów wynosi niemal 2 mld zł, podała PGZ.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

Zamówienie na budowę okrętów Ratownik zrealizuje konsorcjum spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej w składzie PGZ, Stocznia Remontowa Nauta, Stocznia Wojenna PGZ oraz OBR CTM. Szacowana wartość tego zamówienia może sięgnąć 1,5 mld zł, czytamy w komunikacie.

Stroną umowy na budowę niszczycieli min typu Kormoran jest z kolei konsorcjum składające się z gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding (lider) oraz gdyńskich spółek wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej tj. Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej (CTM) oraz PGZ Stoczni Wojennej, podano także.

-Jeśli chodzi o jednostkę typu Ratownik to w związku z planowym wycofaniem okrętów ratowniczych projektu 570, czyli ORP 'Piast' oraz ORP 'Lech', potrzebujemy nowoczesnych okrętów tej klasy. Projekt ten ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa m.in. ze względu na fakt, że dostawy nowych jednostek mają zabezpieczyć działania operacyjne okrętów podwodnych pozyskanych w ramach programu Orka. Równie ważne jest pozyskanie kolejnych jednostek typu 'Kormoran', które wydatnie zwiększą potencjał Marynarki Wojennej RP w jeśli chodzi o neutralizację zagrożenia minowego. Obie dzisiejsze umowy stanowią kolejny bardzo ważny krok w odbudowie zaniedbanego przez lata potencjału Marynarki Wojennej RP, która w tym roku otrzymała już pierwszy od ponad dwudziestu lat nowy okręt, a obecnie zyskuje realną perspektywę wcielenia kolejnych zbudowanych w polskich stoczniach jednostek. - powiedział wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki.

Konsorcjum w składzie PGZ, Stocznia Remontowa Nauta, SW PGZ oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej powołano w celu wspólnego udziału w postępowaniu programu Ratownik. Program ten wymagał złożenia oferty na dostawę dwóch okrętów ratowniczych, w tym jednego w ramach opcji. Szacowana wartość pojedynczej jednostki to około 800 mln zł. Okres budowy okrętu od momentu podpisania umowy przewiduje się na blisko 5 lat. Koncepcję okrętu oraz jego projekt wykonawczy przygotowuje polskie biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting, przypomniano w materiale.

-Realizacja zamówienia na dostarczenie okrętów typu Ratownik oznacza dla Grupy wielką szansę na zwiększenie kompetencji w segmencie platform morskich. Budowa tych jednostek będzie też dla nas dobrym przygotowaniem przed innymi postępowaniami związanymi z procesem modernizacji Marynarki Wojennej RP, w tym przede wszystkim przed realizowanym we współpracy z partnerem zagranicznym programem Orka. Warto również zaznaczyć, że jest to pierwsze zamówienie, którego istotna część zostanie wykonana we wdrażanej właśnie w struktury naszej Grupy PGZ Stoczni Wojennej S.A. - powiedział prezes PGZ Błażej Wojnicz.

Kontrakt na dostawy kolejnych dwóch jednostek typu "Kormoran" jest rezultatem umowy ramowej podpisanej w 3 września 2013 r. Zgodnie z jej zapisami, po pozytywnym zakończeniu badań kwalifikacyjnych pierwszej jednostki miał zostać podpisany kontrakt na budowę dwóch kolejnych okrętów seryjnych. Pierwsza jednostka nosząca nazwę ORP „Kormoran" została wcielona do Marynarki Wojennej 28 listopada 2017 r.

Trzon Konsorcjum odpowiedzialnego za jej budowę stanowiły Stocznia Remontowa Shipbuilding oraz CTM. Wspomniana Stocznia odpowiedzialna była za dostawę platformy morskiej, urządzeń, instalacji i systemów ogólnookrętowych, w tym nawigacji i łączności. Natomiast CTM pełnił rolę integratora Systemu Dowodzenia i Kierowania Środkami Walki oraz wytworzył i dostarczył na okręt Zintegrowany System Walki w tym: okrętowy podsystem wspomagania dowodzenia, system obrony biernej, system obserwacji podwodnej, w tym stacje hydrolokacyjne SHL-101/TM, SHL-300 oraz ładunki wybuchowe do niszczenia min morskich "Toczek".

-Wartość bojowa nowoczesnego okrętu definiowana jest przez systemy, w jakie jest on wyposażony. Dlatego dostarczenie dla pierwszego 'Kormorana', opracowanego przez CTM, Systemu Zarządzania Walką SCOT, potwierdziło, że w kraju posiadamy niezbędne kompetencje w tej dziedzinie. Teraz po podpisaniu umowy na kolejne okręty jesteśmy usatysfakcjonowani się, że nasz narodowy system stał się platformą wyjściową dla serii okrętów. - skomentował prezes CTM Andrzej Kilian.

ISBnews/OP