Zamknij

Zakaz reklamowania piwa? Polak wypija 136 litrów tego trunku rocznie

02.09.2021 20:15
Zakaz reklamy piwa
fot. Marek BAZAK/East News

Rząd zakaże reklamy piwa i innych alkoholi? Taką propozycję podsunął poseł Kukiz’15 Jarosław Sachajko, który zauważył, że w czasie pandemii Polacy częściej sięgali po alkohol.

Piwo to trunek, po który najczęściej sięgaliśmy w 2020 roku – wynika z raportu Instytutu Jagiellońskiego „Polska zalana piwem”.

Poseł Jarosław Sachajko zwrócił uwagę na wszechobecną promocję alkoholu, która nie sprzyja statystykom. Parlamentarzysta zaproponował, by zakazać reklamowania tego trunku.

Zakaz reklamy piwa? Rząd niechętny do zmian

Poseł Kukiz’15 Jarosław Sachajko zwrócił się do rządu z pytaniem o możliwość wprowadzenia zakazu emisji reklamy piwa. Jak argumentował parlamentarzysta, w czasie pandemii nastąpił „drastyczny wzrost spożycia alkoholu, tym samym lawinowo przybywa osób nadużywających alkoholu i uzależnionych od niego, zwłaszcza osób młodych”.

Poseł powołał się na dane pochodzące z raportu Instytutu Jagiellońskiego. W dokumencie zatytułowanym „Polska zalana piwem” zauważono, że Polacy najczęściej sięgają po piwo, a zyski ze sprzedaży tego trunku odpowiadają za prawie połowę sprzedaży w całej branży alkoholowej. Tylko w pandemicznym 2020 roku Polacy wydali na piwo 18 mld zł, zaś na alkohol ogółem – 38 mld zł. Jak wyliczono, „statystyczny Polak” wypija już ponad 136 litrów piwa rocznie.

Wobec powyższego nie można przejść obojętnie, a przepisy prawa, jakie obecnie obowiązują w zakresie dopuszczenia do obrotu piwa, nie służą dobru społeczeństwa. W mojej opinii szczególnie szkodliwe jest: dopuszczenie reklamy piwa, jak również dopuszczenie reklamy piwa bezalkoholowego pod tą samą marką, co piwa zawierające etanol 

Jarosław Sachajko

Parlamentarzysta podał także w interpelacji, że producenci zwiększyli nakłady finansowe na reklamę, co pozwala przypuszczać, że reklam piwa będzie jeszcze więcej.

„Czym promocja piwa, na którą wrażliwi są zwłaszcza nastolatkowie, będzie skutkować w przyszłości? Jedynie rosnącą wciąż liczbą osób upijających się, tragedią rozwodów, traumą rozbitych rodzin i rodzinnych tragedii. Jaki wzorzec taty czy mamy będzie miało młode pokolenie, gdy coraz więcej dorosłych osób deklaruje, że pije alkohol w przestrzeni domowej w obecności dzieci?” – pisze poseł.

Do interpelacji odniósł się Maciej Miłkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia. W odpowiedzi czytamy, że "obecnie w Ministerstwie Zdrowia nie są prowadzone prace legislacyjne mające na celu wprowadzenie całkowitego zakazu reklamowania piwa. Ze względu na charakter zmiany obejmujący funkcjonowanie także innych organów administracji rządowej, w pierwszej kolejności niezbędne byłoby poddanie jej wielostronnym konsultacjom."

RadioZET.pl/Wiadomościhandlowe.pl