Oceń
Byli ajenci Żabki skarżyli się na zbyt wysokie podatki i uciążliwe warunki pracy. W odpowiedzi na zarzuty byłych franczyzobiorców Żabka wyjaśnia, że to oni ponoszą odpowiedzialność za zarządzanie sklepem.
Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku
Byli ajenci Żabki skarżą się, że po współpracy z siecią pozostali z gigantycznym długiem. Franczyzobiorcy u boku partii Razem chcą założyć stowarzyszenie, którego celem będzie ochrona ich praw.
– Jako pojedynczy ajenci jesteśmy bezsilni, nie mamy żadnych szans w dochodzeniu praw wynikających z umów. Chcemy walczyć o to, żeby powstało prawo chroniące małych przedsiębiorców przed wszechwładzą ogromnych korporacji franczyzowych – wyjaśnia Agnieszka Nowak, była ajentka.
W odpowiedzi na skargi byłych franczyzobiorców Żabka zorganizowała konferencję, podczas której wyjaśniła, na jakich zasadach odbywa się współpraca z franczyzobiorcami. Wskazała w komunikacie, że sieć zrzesza ponad 4300 ajentów, którzy są niezależnymi przedsiębiorcami. Zasada jest prosta: Żabka oferuje koncept sklepu i model biznesowy, zaś przedsiębiorca prowadzi interes samodzielnie zarządzając placówką.
Franczyza Żabki opiera się na wzajemnie uzgodnionej współpracy w ramach umowy franczyzowej, w której franczyzodawca gwarantuje wsparcie w zakresie m.in. asortymentu, logistyki, marketingu, czy IT, z kolei po stronie franczyzobiorcy pozostaje zarządzanie placówką, w tym zatrudnienie pracowników czy prowadzenie spraw księgowych
Żabka wyjaśnia, że franczyzobiorcy działają we własnym imieniu i na własny rachunek. Są odpowiedzialni za zatrudnianie pracowników i uiszczanie podatków, których wysokość zależna jest od dochodów. To właśnie obciążenia fiskalne były jednym z argumentów byłych ajentów ku zerwaniu współpracy z siecią.
- Sposób realizowania zobowiązań podatkowych franczyzobiorcy nie jest kontrolowany przez Spółkę Żabka Polska i pozostaje w ramach odpowiedzialności franczyzobiorcy. Rozliczenia między Żabką a franczyzobiorcą w całości są oparte o standardowe dokumenty księgowe. Sieć Żabka jako franczyzodawca nie prowadzi rozliczeń franczyzobiorców z organami podatkowymi – czytamy w wyjaśnieniach.
Do zadań Żabki należy znalezienie lokalizacji dla nowych sklepów, wyposażenie ich, ale także udzielanie wsparcia franczyzobiorcom. Ajenci zaś odpowiedzialni są za zarządzanie sklepem i procesy związane z polityką personalną, zarządzaniem zapasami czy prowadzeniem rozliczeń księgowych.
Żabka podkreśla, że w 2019 roku tylko około 8 procent franczyzobiorców odeszło z sieci, z czego połowa z nadwyżką finansową w rozliczeniach z siecią.
RadioZET.pl
Oceń artykuł
