Zasiłek macierzyński i pogrzebowy. ZUS ułatwia składanie wniosków

23.04.2020 11:20
ZUS. Zasiłek macierzyński i pogrzebowy. Odpis aktu stanu cywilnego
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadza ułatwienia we wnioskowaniu o zasiłek macierzyński i pogrzebowy. Część danych będzie uzupełniona z automatu.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Wnioskujący o zasiłek macierzyński lub pogrzebowy nie będą musieli na własną rękę starać się o odpis aktu stanu cywilnego. Dokument ten jest niezbędny do wypłaty świadczeń.

Jak wynika z informacji przekazanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, urząd ułatwi wnioskowanie o zasiłki i sam uzupełni część danych.

W czasie stanu epidemii ZUS ułatwia składanie wniosków o zasiłek macierzyński i zasiłek pogrzebowy osobom, którym zgodnie z przepisami wypłaca te zasiłki 

– poinformował urząd

Niezbędnym elementem wniosku o zasiłek macierzyński jest odpis skrócony aktu urodzenia dziecka, zaś wniosek o zasiłek  pogrzebowy musi zawierać odpis skrócony aktu zgonu. Jak czytamy w komunikacie, ZUS sam wystąpi do urzędów stanu cywilnego o odpis właściwego aktu, jeśli odpis ten nie zostanie dołączony do wniosku o wypłatę przez ZUS zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku pogrzebowego.

Zobacz także

ZUS przypomina jednak, że taka automatyzacja jest możliwa tylko po otrzymaniu osoby wnioskującej o zasiłek danych, które umożliwią urzędowi stanu cywilnego identyfikację osoby, której odpis dotyczy.

Zasiłek macierzyński

Zakład przypomina, że w przypadku wniosku o zasiłek macierzyński niezbędne jest przekazanie danych tj. imię i nazwisko dziecka, data urodzenia i numer PESEL. Oświadczenie, którego wzór załączamy poniżej, należy przekazać pracodawcy lub w przypadku samozatrudnionych – bezpośrednio do ZUS.

ZUS przypomina, że  wnioski elektronicznie należy składać wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych. Dokumenty przesłane e-mailem nie będą przyjmowane do rozpatrzenia.

Zasiłek pogrzebowy

W przypadku wniosku o zasiłek pogrzebowy ZUS musi uzyskać dane tj. imię i nazwisko zmarłego, PESEL i datę zgonu. ZUS wystąpi do urzędu o wydanie odpisu skróconego aktu zgonu tylko w przypadku, gdy wnioskodawcą w sprawie o zasiłek pogrzebowy jest członek rodziny osoby zmarłej.

RadioZET.pl/ZUS