Wszystkich Świętych. Ceny zniczy poszły w górę

29.10.2019 10:18
Wszystkich Świętych 2019. Ile kosztują znicze?
fot. Pablo77/Shutterstock (ilustracyjne)

Prawie połowa Polaków planuje wydać na znicze przed 1 listopada w granicach 30-40 złotych – wynika z ogólnopolskiego badania Hiper-Com Poland i Grupy AdRetail. Eksperci wskazują, że ceny zniczy poszły w górę w porównaniu do ubiegłego roku.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Jak wynika z ogólnopolskiego badania Hiper-Com Poland i Grupy AdRetail, 45 proc. Polaków przeznaczy w tym roku na znicze od 30 do 40 zł.

Ile wydamy na znicze?

Do 50 zł zamierza wydać jedna trzecia badanych (31 proc.). Więcej pieniędzy chce zainwestować tylko 9 proc. ankietowanych. Przeważnie za deklarowane kwoty konsumenci planują nabyć 4-5 sztuk zniczy. Tak odpowiedziała 51 proc. ankietowanych.

Zobacz także

3-4 lampki zamierza kupić 25 proc. ankietowanych, a więcej niż 5 przewiduje 14 proc. klientów.

– Jeszcze kilka lat temu deklarowana kwota wynosiła około 25-30 złotych. Biorąc pod uwagę, że oprócz lampek konsumenci kupują też wieńce, stroiki i wiązanki, to wskazane w badaniu sumy robią spore wrażenie. Społeczeństwo bogaci się. Z roku na rok będzie wydawało coraz więcej pieniędzy przed Wszystkimi Świętymi – wskazała dr Maria Andrzej Faliński, wieloletni obserwator rynku detalicznego, cytowany przez Monday News.

Większość Polaków, bo łącznie aż 60 proc., będzie szukało promocji przed 1 listopada. W ogóle tego nie planuje 19 proc. badanych, a 15 proc. zamierza nabywać znicze w regularnych cenach.

Zobacz także

Ceny zniczy poszły w górę

Jak podkreśliła Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland, w porównaniu ofert gazetowych marketów do ubiegłego roku sieci handlowe mocno ograniczyły liczbę promocji na znicze.

Trzeba wiedzieć też o tym, że znicze zdrożały od zeszłego roku. A żadna sieć nie chce promować produktów w podwyższonych cenach, bo klienci mogliby dostrzec różnice.

Katarzyna Grochowska

Karola Kamińskiego, Dyrektora Zarządzającego w Grupie AdRetail, wyjaśnił, że w porównaniu do 2018 roku znicze w promocji zdrożały średnio o 23 proc., najbardziej w hipermarketach – o 20,70 proc.

Wzrost cen zniczy jest powiązany z innymi podwyżkami. Benzyna drożeje, a wraz z nią produkty, które wymagają transportowania. Z kolei rosnące opłaty za energię elektryczną zwiększają koszt produkcji towarów i ich magazynowania.

Katarzyna Grochowska

Zobacz także

Cena promocyjna spadła tylko w dyskontach – o blisko 7 proc.

– Sprzedaż zniczy najbliżej nagrobków czy na targowiskach nie zniknie, ale jej udział będzie spadał w kolejnych latach – podsumował dr Faliński.

Badanie odbyło się pomiędzy 12 a 23 października br. na terenie 16 dużych miast, a także 14 średnich i mniejszych miejscowości. Łącznie ankieterzy przeprowadzili 1008 wywiadów z osobami w wieku od 18. do 65. roku życia. Z kolei dane z gazetek promocyjnych były porównywane z okresu od 1 do 25 października tego i poprzedniego roku.

RadioZET.pl/Monday News