Wstyd przed kupowaniem to najnowszy trend na zakupach

03.01.2020 14:43
Wstyd przed kupowaniem, köpskam, coraz popularniejszy
fot. PaO_STUDIO/Shutterstock (ilustracyjne)

Wstyd przed kupowaniem to najnowszy trend w Szwecji. Konsumenci ograniczają zakupy, aby uchronić środowisko naturalne przed problemem nadmiernego zanieczyszczenia.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Jak podał portal Business Insider Polska, köpskam - czyli wstyd przed kupowaniem - to kolejny trend związany z ekologią. Wcześniej popularność zdobył flygskam - wstyd przed lataniem (samoloty emitują najwięcej zanieczyszczeń spośród rodzajów transportu). 

Ograniczenie zakupów np. odzieży i obuwia może mocno uderzyć w branżę modową. Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) szacuje, że firmy odzieżowe wytwarzają więcej dwutlenku węgla niż wszystkie międzynarodowe loty i przesyłki morskie.

Zobacz także

Część koncernów modowych już podjęło inicjatywy m.in. dla ograniczenia plastiku w swoich sklepach. Jednak dla części konsumentów to zdecydowanie za mało.  

Co więcej - wstyd przed kupowaniem zbiegł się ze wzrostem popularności odzieży używanej i innych produktów z drugiej ręki. Na przykład w szwedzkiej miejscowości Eskilstuna działa już centrum handlowe ReTuna, gdzie można kupić tylko produkty używane.

Również ze Szwecji pochodzi 17-letnia Greta Thunberg, która jest światową nieformalną liderka młodzieżowych strajków klimatycznych. Ich uczestnicy chcą wymusić na przywódcach politycznych bardziej zdecydowanych działań dla zapobiegnięcia skutkom katastrofy klimatycznej.  

Zobacz także

RadioZET.pl/Business Insider Polska