Zamknij

Wielkanoc 2021. Ile wydamy na koszyczek i świąteczne zakupy

17.03.2021 12:52
Wielkanoc 2021. Ile Polacy wydadzą na świąteczne zakupy
fot. Beata Zawrzel/REPORTER/EastNews

Lockdown ma wpływ na polską i światową gospodarkę. W jaki sposób odbije się to na przedświątecznych zakupach? Czy Polacy przed Wielkanocą zacisną pasa?

Wielkanoc spędzimy w domach. Minister Zdrowia nie pozostawia nadziei, że również w tym roku nie będzie możliwości realizacji wyjazdów świątecznych oraz spotkań w większym gronie. Domowe święta mimo to spowodują dodatkowe wydatki z rodzinnego budżetu.

Z badania „Intencje zakupowe Polaków – Wielkanoc 2020 vs 2021” (UCE RESEARCH dla Grupy BLIX) wynika, że w tym roku na produkty świąteczne wydamy średnio między 300 a 400 zł. Ma się to wydarzyć mimo planów wprowadzenia przez rząd obostrzeń, zapowiadanych przez rzecznika Piotra Mullera.

Wielkanoc 2021. Zakupy świąteczne

Zadeklarowana przez Polaków kwota na tegoroczne zakupy świąteczne jest niemal dwukrotnie wyższa niż w 2020 roku. Wtedy na święta wydaliśmy średnio między 200 a 300 zł. Teraz zmieniła się nie tylko jej wysokość, ale także intencje. Coraz więcej osób deklaruje chęć robienia zakupów głównie podczas promocji.

Grupa 24 proc. ankietowanych zadeklarowała, że wyda na spożywcze zakupy wielkanocne kwotę 300-400 zł. Tym razem w przedziale 200-300 zł chce się zmieścić 22 proc. pytanych, a 400-500 zł wyda 18 proc. Polaków. Nie więcej niż 200 zł przeznaczy 8 proc. pytanych, a powyżej 600 zł - 6 proc. badanych.

Zakupy wielkanocne. Ile Polacy wydadzą na Wielkanoc

Ekonomista Marek Zuber dostrzega negatywne nastroje konsumentów. Podkreślił, że Polacy mają świadomość wzrostu cen i ograniczenia środków z tarcz antykryzysowych.Jednak jego zdaniem przy okazji świąt ludzie chcą odreagować pandemiczne stresy m.in. bardziej wyszukanymi potrawami, zwłaszcza że poprzednia Wielkanoc i ostatnie Boże Narodzenie w większości obchodzili wyjątkowo skromnie.

Konsumenci przeznaczą na wielkanocne potrawy nieco więcej pieniędzy niż rok temu. Te deklaracje wpisują się w zmiany struktury koszyka zakupowego, jakie nastąpiły pod wpływem pandemii. Jedną z nich jest rosnący udział wydatków na żywność. Mniejsze kwoty wydawane na towary nieżywnościowe i usługi, brak możliwości konsumpcji w restauracjach, a także wzrost cen niektórych produktów to czynniki sprzyjające podnoszeniu wartości zakupów

Mariusz Dziwulski, Zespół Analiz Sektorowych Banku PKO BP

Z kolei Krzysztof Zych, główny analityk UCE RESEARCH radzi przyjmować wyniki badania z dużą rezerwą. Uważa on, że jeżeli przed świętami pogorszy się sytuacja pandemiczna i zostaną wprowadzone nowe restrykcje gospodarcze lub ograniczenia w przemieszczeniu się, to konsumenci mogą jednak zmniejszyć swoje wydatki.

- Jeżeli nic negatywnego się nie wydarzy, to faktycznie będą chcieli wynagrodzić sobie poprzednie skromne święta i wtedy zrobią większe zakupy. Jednak już teraz widać, że raczej trzeba się nastawić na ten pierwszy scenariusz" – ocenia Krzysztof Zych.

Według badania, Polacy będą szukać promocji głównie w gazetkach online. Najbardziej będą się kierować ceną, jakością i promocjami.

RadioZET.pl/PAP