Rynek spożywczy czeka rewolucja. Polacy masowo rezygnują z mięsa

02.10.2019 13:30
Polacy rezygnują z mięsa
fot. Shutterstock/LightField Studios (ilustracyjne)

To już nie tylko moda, lecz globalny trend. Polacy decydują się nie tylko na wegetarianizm, ale także na weganizm. Tych, którzy porzucili mięso, jest już ponad milion.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Miliony osób przynajmniej ogranicza jedzenie mięsa. Zmieni to cały rynek – alarmuje „Rzeczpospolita”. 

Wegetarianie odmawiają sobie mięsa już nie tylko z powodów ideologicznych, ale także zdrowotnych i ekonomicznych. Takie same przesłanki przyświecają weganom, którzy poza mięsem rezygnują z produktów pochodzenia zwierzęcego – nabiału i jajek.

Zobacz także

Z badania przeprowadzonego dla serwisu Pyszne.pl, na które powołuje się dziennik, wynika, że już milion Polaków to wegetarianie i weganie, a aż 2 miliony planuje przejść na taką dietę. Z badania grupy IQS wynika, że 43 procent Polaków chce przynajmniej ograniczyć spożycie mięsa.

Wraz z preferencjami żywnościowymi Polaków idzie oferta sieci handlowych. Największe firmy już wprowadzają marki własne mięsnych alternatyw takie jak parówki sojowe w Biedronce. Zakłady Mięsne Pekpol stawiają na pasztety sojowe, a Silesia wprowadza bezmięsne kiełbasy. Dziennik przypomina też o popularności hot-dogów roślinnych, które dostępne są na stacjach benzynowych i w IKEI.

Zobacz także

Jak wynika z raportu firmy AT Kearney, w 2040 roku konwencjonalne mięso będzie odpowiadać tylko za 40 procent rynku mięsnego. Uzupełni go za to mięso z produkcji laboratoryjnej i roślinne zamienniki.

Rewolucja czeka nie tylko rynek mięsny, ale także mleczarski. Jak czytamy w „Rzeczpospolitej”, wartość rynku mleka roślinnego w Polsce szacowana jest na ponad 120 milionów złotych. Firmy mleczarskie zastąpiły krowie mleko na przykład sojowym lub kokosowym.

Zobacz także

Na zapotrzebowanie wegan i wegetarian odpowiadać muszą także restauracje. Menu w wielu lokalach już zawiera nowe, roślinne pozycje. Część lokali jednak, na przykład stołówki uniwersyteckie, wciąż preferują mięsne menu. Więcej informacji na temat żywności w uczelnianych stołówkach znajdziesz tutaj>>>

Reagują już nawet sieci fast-food, KFC wprowadziło klientom opcję zastąpienia mięsa serem halloumi, McDonalds w innych krajach ma już wiele zamienników mięsa, choć w Polsce ich nie wprowadzono – czytamy w dzienniku.

Zobacz także

RadioZET.pl/”Rzeczpospolita”