Szybsza spłata kredytu a zwrot opłat. Jest stanowisko UOKiK

03.03.2020 14:07
Wcześniejsza spłata kredytu a zwrot opłat. Jest stanowisko UOKiK
fot. Shutterstock/knopka1228 (ilustracyjne)

Bank musi zwrócić pobrane opłaty i prowizje w przypadku szybszej spłaty kredytu. UOKiK radzi, by sprawdzać, czy dana instytucja finansowa wywiązała się z tego obowiązku.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Korzystałeś z chwilówki i spłaciłeś ją przed czasem? Zaciągnąłeś kredyt konsumencki na zakup sprzętu AGD i uregulowałeś go przed zakończeniem umowy? Zweryfikuj, czy otrzymałeś proporcjonalny liniowo zwrot pobranych opłat i prowizji – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Chodzi o przełomowy dla kredytobiorców wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z września 2019 roku. Zgodnie z orzecznictwem, banki muszą rozliczyć się z klientami z prowizji, opłaty czy ubezpieczenie w przypadku wcześniejszej spłaty pożyczki. 

Zobacz także

– Konsumenci – w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki - powinni domagać się od banków i instytucji pożyczkowych proporcjonalnego zwrotu pobranych opłat i prowizji. Oczekuję, że instytucje finansowe będą proporcjonalnie liniowo rozliczać się z klientem ze wszystkich pobranych opłat, gdy ten wcześniej spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jeśli jednak bank nie zwrócił klientowi wymaganych opłat mimo wcześniejszej spłaty kredytu, ten może złożyć reklamację. Tomasz Chróstny wyjaśnia, że wówczas zarówno firmy pożyczkowe jak i banki powinny proporcjonalnie do czasu trwania zawartej umowy rozliczyć i zwrócić konsumentom część wszystkich prowizji i opłat.

Zobacz także

- Dotyczy to zarówno prowizji, jak i kosztów pośrednictwa oraz innych opłat pobranych przez podmiot finansujący. Pamiętajmy, iż w przypadku pożyczek i kredytów konsumenckich prowizje i opłaty stanowią poważną część kosztów finansowania, dlatego stanowczo domagajmy się zwrotu proporcjonalnej liniowo części tych kosztów w przypadku, gdy dokonaliśmy wcześniejszej spłaty uzyskanego finansowania – dodaje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak obliczyć kwotę zwrotu opłat i prowizji? UOKiK radzi, by banki stosowały metodę liniową. Urząd tłumaczy, na czym to polega:

Bank dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania – i tę sumę powinna oddać konsumentowi

RadioZET.pl/UOKiK