Zamknij

Walentynki. Polacy wydają coraz więcej na prezenty

13.02.2020 14:01
Walentynki 2020. Prezent dla niej i dla niego. Co kupujemy najczęściej?
fot. 4 PM production/Shutterstock (ilustracyjne)

Polacy coraz więcej wydają na prezenty z okazji walentynek, których szukają głównie w internecie - wynika z dorocznego raportu Mastercard. Ukochanej osobie wolimy poświecić wolny czas niż ofiarować prezenty.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Mastercard Love Index to coroczne zestawienie, pokazujące skalę wydatków z okazji walentynek.

Jest obliczany na podstawie transakcji zrealizowanych za pomocą kart kredytowych, debetowych i prepaid w dniach od 11 do 14 lutego w okresie ostatnich trzech lat.

Najnowsze wyniki pokazują, że wartość wydatków Polaków na prezenty dla ukochanej osoby rośnie (o 56 proc. w ciągu trzech lat). Coraz częściej kupujemy upominki w internecie (wzrost liczby transakcji o 88 proc. względem 2016 roku).

Nie zostawiamy też zakupów na ostatnią chwilę – największa część transakcji (32 proc.) ma miejsce 11 lutego.

Zobacz także

Nie tylko kwiaty

Wskaźnik ten potwierdza, że z okazji walentynek Polacy najczęściej kupują kwiaty – w 2018 r. wynik był o 137 proc. wyższy niż dwa lata wcześniej.

Jednak kwiaty są często tylko dodatkiem do głównej niespodzianki, co pokazują inne wyniki badania. Chętnie bowiem wydajemy też pieniądze na wspólne spędzanie czasu ze swoją drugą połówką.

O 56 proc. wzrosła liczba transakcji w restauracjach.

Bardzo popularne jest także podróżowanie z ukochaną osobą. Liczba transakcji za bilety samolotowe czy kolejowe wzrosła aż o 92 proc. Często wyjeżdżamy na dłużej, zostając przynajmniej jedną noc w hotelu – wydatki na noclegi wzrosły o 29 proc.

Prezenty materialne cieszą się natomiast mniejszym zainteresowaniem. Wydatki przeznaczone na zakup biżuterii nieco urosły (o 25 proc.), ale pozostają w tyle za tymi niematerialnymi podarkami, które sprawiają więcej radości.

Zobacz także

Większość prezentów kupujemy na miejscu

Płacąc za prezent dla ukochanej osoby lub za wspólną kolację preferujemy szybkie i wygodne rozwiązania.

Od 2016 roku wartość wszystkich transakcji zbliżeniowych z okazji walentynek wzrosła w Polsce o 209 proc. Dla porównania - średnia w Europie wzrosła o 348 proc.

Zdaniem autorów raportu może to wynika z faktu, że konsumenci w większości krajów kontynentu w ostatnich latach dopiero przyzwyczajają się do płatności zbliżeniowych.  

Polska jest jednym z liderów płatności zbliżeniowych. Zgodnie z raportem Mastercard z 2018 roku pod względem rozpowszechnienia tej nowoczesnej technologii zajmujemy drugie miejsce w Europie za Czechami.

Rośnie też popularność zakupów online. O 88 proc. wzrosła liczba prezentów zamawianych przez zakochanych w sieci. Jednak wciąż zdecydowaną większość upominków wybieramy osobiście, podczas wizyty w sklepie, zwłaszcza gdy zostawiamy zakupy na ostatnią chwilę, czyli na 14 lutego (97 proc.).

Zobacz także

RadioZET.pl/mat. prasowe