Zamknij

Wakacje kredytowe. Banki po interwencji UOKiK zmieniają zasady

24.06.2020 13:53
Wakacje kredytowe. Jakie zasady? UOKiK sprawdza umowy kredytowe
fot. Shutterstock/fotodrobik (ilustracyjne)

Wakacje kredytowe, czyli odroczenie spłaty rat kredytów klienci banków otrzymają na jasnych zasadach. Banki, po interwencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, usunęły z aneksów do umów nielegalne zapisy.

W dobie epidemii koronawirusa banki idą kredytobiorcom na rękę i oferują im tzw. wakacje kredytowe. Chodzi o czasowe odroczenie spłaty rat kredytów poprzez odpowiedni zapis w aneksie do umowy kredytowej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się tym zapisom i stwierdził, że banki nie zawsze działały zgodnie z prawem.

Jak czytamy w komunikacie UOKiK, banki dostosowały się do uwag urzędu lub zadeklarowały zmianę niekorzystnych praktyk. - Konsumenci otrzymują jasne i precyzyjne informacje o koszcie moratorium pozaustawowego, tzw. komercyjnych wakacji kredytowych, jak również o możliwości odstąpienia od takiego rozwiązania – informuje urząd.

Wakacje kredytowe na jasnych zasadach. Banki zmieniają warunki

Tuż po wprowadzeniu możliwości ubiegania się o wakacje kredytowe UOKiK przyglądał się praktykom banków. Już w kwietniu prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące warunków wakacji kredytowych, które są udzielane dobrowolnie przez banki.

Zobacz także

Urząd sprawdził, w jaki sposób banki informują konsumentów o koszcie odroczenia spłaty rat i czy respektują prawo odstąpienia od wprowadzonych do umowy kredytu zmian. Pod tym względem UOKiK sprawdził 26 instytucji, z czego 14 banków naruszyło przepisy.

Wyeliminowaliśmy niekorzystne warunki dla kredytobiorców, którzy z uwagi na pandemię koronawirusa zdecydowali się na skorzystanie z oferowanych dobrowolnie przez banki tzw. wakacji kredytowych. Konsumenci mają zagwarantowane prawo do odstąpienia od zmian umowy w ciągu 14 dni, są o tym poinformowani i znają koszty zawieszenia rat oferowanego dobrowolnie przez banki. Będziemy jednak wciąż monitorować sytuację, aby prawa konsumentów były na każdym etapie zagwarantowane 

– mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny

Zarzuty urzędu dotyczyły m.in. braku informacji o skutkach finansowych odroczenia spłaty kredytu i niedostatecznej informacji o możliwości odstąpienia od umowy. UOKiK zakwestionował też postanowienia sugerujące, że konsument zaakceptował określony stan zadłużenia wynikający z umowy.

Zobacz także

Mogły one naruszać dobre obyczaje, bo wymuszały złożenie oświadczenia niemającego związku z celem podpisania aneksu, którym jest odroczenie spłaty kredytu. Mogły również utrudniać w przyszłości konsumentowi dochodzenie swoich praw na drodze sądowej” – czytamy w komunikacie UOKiK.

Zobacz także

Urząd poinformował, że banki wyeliminowały takie nieprawidłowości lub zadeklarowały, że to zrobią. Urząd przypomniał, że wakacje kredytowe stały się rozwiązaniem ustawowym. Tarcza 4.0 opublikowana w Dzienniku Ustaw zakłada, że każdy kredytobiorca, który stracił główne źródło dochodu, będzie mógł zawiesić spłatę rat kredytu hipotecznego i konsumenckiego na maksymalnie 3 miesiące.

- Jest to rozwiązanie darmowe – jedyną opłatą będzie kontynuacja składek za ubezpieczenie w celu zapewnienia dalszej ochrony. To realna pomoc dla kredytobiorców, wspierająca ich w utrzymaniu stabilności finansowej w sytuacji pogorszenia dochodów gospodarstwa domowego  – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

RadioZET.pl/UOKIK