UOKiK przejrzał aneksy do umów kredytowych. Banki łamią prawo?

23.04.2020 12:38
Wakacje kredytowe. Aneksy do umów z bankiem. Niedozwolone klauzule
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Kredytobiorcy korzystają z ułatwień w spłacie kredytu, jakie w czasach pandemii oferują banki i odraczają raty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, na jakie warunki mogą liczyć klienci banków.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Pandemia koronawirusa nadszarpnęła finanse Polaków, przez co nie każdy może pozwolić sobie na regularną spłatę kredytu. Po apelu Związku Banków Polskich banki zdecydowały się na odroczenie spłaty rat kredytu.

Takie odroczenie następuje na mocy aneksów do umów kredytowych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, jak wyglądają takie aneksy i czy nie zawierają niedozwolonych klauzul.

Zobacz także

Już w połowie miesiąca urząd wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie warunków odroczenia rat. Jak mówił prezes UOKiK Tomasz Chróstny do odroczenia płatności rat, czyli udzielenia przez banki tzw. wakacji kredytowych dochodzi w sytuacji nadzwyczajnej, którą jest epidemia koronawirusa.

- Od tygodnia weryfikujemy w ramach wszczętego postępowania wyjaśniającego w jaki sposób banki, udzielając wakacji kredytowych, informują o tym fakcie konsumentów. Jednocześnie istotne jest dla nas, aby w dokumentacji towarzyszącej aneksom nie znalazły się zapisy, które mogą w dłuższej perspektywie działać na niekorzyść konsumentów. Również sam fakt zawarcia aneksu przez konsumenta może być interpretowany przez niektóre banki jako uznanie długu, co w przyszłości mogłoby ograniczać konsumentom egzekwowanie ich praw w ramach zawartej umowy o kredyt hipoteczny czy konsumencki - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Zobacz także

UOKiK w swoim stanowisku zwraca uwagę na najważniejsze punkty, które nie mogą w świetle prawa znaleźć się w aneksach.

  1. Jednym z punktów spornych jest postanowienie w aneksach, które sugeruje, że konsument zaakceptował określony stan zadłużenia wynikający z umowy. UOKiK wskazuje, że takie postanowienie nie jest celem zawarcia aneksu, a ponadto może w przyszłości zablokować konsumentom dochodzenie swoich praw. Zdaniem urzędu postanowienia dotyczące salda zadłużenia mogą być uznane za niedozwolone i w związku z tym nie wiążą konsumentów.
  2. Jedna z uwag dotyczy też prawa do dalszego dochodzenia roszczeń. „Podpisanie aneksu nie zamyka kredytobiorcy drogi do kwestionowania postanowień umowy nawet jeżeli znalazło się tam postanowienie o potwierdzeniu salda kredytu wyliczonego przez przedsiębiorcę” – wynika ze stanowiska UOKiK.
  3. Co więcej, zawarcie aneksu nie oznacza, że postanowienia zostały indywidualnie uzgodnione. Konsumenci nadal mają prawokwestionowania niedozwolonych postanowień zawartych w aneksie przewidującym tzw. wakacje kredytowe.

Stanowisko Prezesa UOKiK powinno jak najszybciej rozwiać wątpliwości będące tak po stronie konsumentów, jak i banków. Oczekuję, że banki w trosce o dobro klientów oraz reputację własną i sektora czym prędzej wycofają się tak z wątpliwych zapisów towarzyszących wakacjom kredytowym, jak i pokusy wykorzystania aneksów w postępowaniach sądowych z konsumentami

– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

RadioZET.pl/UOKiK