Volkswagen zwalnia pracowników w polskich fabrykach

06.09.2019 09:17
Volkwagen zwalnia pracowników w polskich fabrykach. Zastąpią ich roboty
fot. Wojtek Laski/East News (ilustracyjne)

Niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen planuje zwolnić w polskich fabrykach około 750 pracowników – podała „Rzeczpospolita”. Powodem jest coraz większa automatyzacja.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

„Rzeczpospolita” dowiedziała się, że niemiecki koncern zainwestuje w tym i przyszłym roku 2 miliardy złotych w rozbudowę i unowocześnienie zakładów w Wielkopolsce.

Rosnąca automatyzacja

Spółka jest największym w Polsce producentem aut dostawczych – w 2018 roku produkcja sięgnęła 266,8 tys. aut. Firma zbudowała nową halę logistyczną, rozbuduje halę spawalni i zwiększy poziom automatyzacji, przygotowując się do rozpoczęcia w połowie 2020 roku produkcji nowego samochodu.

Zobacz także

Dziennik podał, że montaż 450 nowych robotów na wydziale spawalni ma zwiększyć poziom zautomatyzowania budowy karoserii z obecnych 42 do 80 proc.

– Robotyzacja i modernizacja zakładu, w szczególności spawalni, przyczyni się do zredukowania czasu produkcji samochodu i przyczyni się do obniżenia kosztów – komentował Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań, cytowany przez „Rzeczpospolitą”.

Jednak automatyzacja produkcji oznacza jednocześnie redukcję załogi Volkswagena w Polsce.

Zobacz także

Setki zwolnionych pracowników

Do końca przyszłego roku VW Poznań, zatrudniający prawie 11 tys. osób i będący największym pracodawcą w Wielkopolsce, pozbędzie się około 750 osób. Zwolnienia będą dotyczyły nie tylko fabryk w Poznaniu, ale także nowej fabryki we Wrześni i zakładu w Swarzędzu.

Zlikwidowana zostanie również część stanowisk administracyjnych.

Poziom zautomatyzowania w skali 80 proc. ma przybliżyć fabrykę w Poznaniu do pozostałych zakładów VW w Europie.

Dla porównania – w fabryce w niemieckim Wolfsburgu, produkującej model golfa, roboty wykonują 95 proc. prac przy budowie karoserii. A w hiszpańskiej Pampelunie, gdzie powstaje polo, aż 100 proc.

Zobacz także

Dziennik przypomniał, że w najbardziej zautomatyzowanych zakładach na świecie na jednego pracownika przypada 80 robotów.

Piątkowa „Rzeczpospolita” wskazała, że na razie większość fabryk w polskim przemyśle motoryzacyjnym ma problem z niedoborem pracowników.

Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl na koniec ubiegłego roku, w zakładach motoryzacyjnych w Polsce pracowało rekordowe 202,7 tys. osób, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zobacz także

RadioZET.pl/Rzeczpospolita