Zamknij

UOKiK: postępowanie w sprawie sprzedaży kanałów TV w pakietach

17.09.2020 15:27
oglądanie TV
fot. Shutterstock

UOKiK sprawdzi, czy sprzedaż programów TV w pakietach nie ogranicza konkurencji. Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające wskutek otrzymania licznych skarg w tym temacie, zarówno wśród użytkowników końcowych, jak i operatorów telewizyjnych.

UOKiK przyjrzy się sytuacji panującej na rynku operatorów telewizyjnych. Usługi w postaci dostępu do kanałów TV są oferowane klientom końcowych w pakietach, co zdaniem Urzędu może wpływać niekorzystnie na konkurencyjność branży.

Problem oferowania dostępu do kanału telewizyjnego po wykupieniu pakietu zawierającego także inne propozycje dotyczy również operatorów telewizyjnych, którzy zakupują sygnał u nadawców. Z powodu licznych skarg na taką praktykę prezes UOKiK Tomasz Chróstny zlecił przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.

UOKiK przyjrzy się pakietom kanałów TV. Ruszyło postępowanie wyjaśniające

UOKiK będzie badał tezę, że na wymuszaniu przez nadawców zakupu kanałów TV w pakietach cierpi nie tylko ich bezpośrednia konkurencja, lecz także operatorzy i konsumenci. Pakietowanie usług ma zdaniem Urzędy zwiększać łączny czas reklamowy oferowany reklamowcom, co może być oznaką nadużywania pozycji rynkowej.

Jak zapewnia UOKiK, wszczęcie postępowania poprzedziły konsultacje z podmiotami działającymi na rynku telewizyjnym. Operatorzy wskazywali podczas rozmów, że nie mają możliwości zakupu praw do transmitowania pojedynczych kanałów lub ceny są ustalane na takim poziomie, żeby zakup bez dodatkowych programów był ekonomicznie nieopłacalny.

Zobacz także

Doprowadziło to do sytuacji, w której operatorzy muszą kupować dostęp do kanałów, które nie są atrakcyjne dla ich klientów. W konsekwencji programy muszą być oferowane w pakietach także odbiorcom końcowym, przez co także oni pozbawiani są wyborów.

W trakcie postępowanie wyjaśniającego urzędnicy przyjrzą się relacjom między nadawcami a operatorami i zbadają sytuację, w jakiej znajdują się operatorzy telewizji kablowych i platform cyfrowych.

Wielu konsumentów - odbiorców telewizji ma problem z dostępem do swoich ulubionych programów: muszą wykupić je w pakiecie z takimi, które zupełnie ich nie interesują. Pakiety mogą być narzucane również sieciom kablowym, zaś koszt przerzucany na konsumenta, który niejednokrotnie otrzymuje ofertę diametralnie odbiegającą od jego realnych potrzeb jako widza. Jednym z celów postępowania będzie sprawdzenie, czy przyczyna tej sytuacji leży na wyższym szczeblu obrotu i jest nią sposób sprzedaży programów operatorom przez nadawców, zmierzający do sztucznego kreowania czasu antenowego na reklamy przez nadawców.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

UOKiK przyjrzy się, jaki wpływ na przychody z reklam notowane przez nadawców ma sprzedawanie przez nich kanałów w pakietach oraz sprawdzi, czy taka pakietyzacja może ograniczać dostęp do rynku mniejszym nadawcom.

Prawo antymonopolowe zabrania działań mogących naruszać konkurencję: podmiotom dominującym na danym rynku nie wolno stosować sprzedaży wiązanej lub nierówno traktować kontrahentów.

Zagłosuj

Czy pakietyzacja kanałów TV może być nadużywaniem dominującej pozycji rynkowej?

Liczba głosów:

UOKiK zastrzegł, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorstwom. Jeśli urzędnicy wykryją, że nadawcy TV naruszają prawo, zostaną im postawione zarzuty dotyczące stosowania praktyk ograniczających konkurencję. Grozi za to kara do 10 procent rocznego obrotu przedsiębiorcy.

RadioZET.pl.UOKiK