Prawie 40 mln zł kary dla Polkomtela. Właściciel sieci Plus pobierał opłaty bez zgody

Piotr Drabik
30.05.2019 10:09
UOKiK nałożył karę na Polkomtela. Właściciel sieci Plus pobierał opłaty bez zgody abonentów
fot. Antonio Guillem/Shutterstock (ilustracyjne)

Aż 39,4 milionów złotych kary nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na Polkomtela, właściciela sieci Plus. Uznano, że firma bezprawnie pobierała opłaty wykraczające poza kwotę abonamentu za dziewięć automatycznie aktywowanych usług, np. „Czasoumilacz” czy „Serwis wyświetlacza”.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

UOKiK uznał, że Polkomtel stosował dziewięć praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. 

Dotyczyły one dziewięciu usług niewliczanych do kwoty abonamentu, które Polkomtel automatycznie uruchamiał przy podpisaniu umowy. W sumie właściciel sieci Plus musi zapłacić 39 457 264 zł kary.

Zobacz także

Abonenci nie wiedzieli o dodatkowych opłatach

„Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne, a potem konsument musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi było to od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług” – poinformował UOKiK.

UOKiK wskazał, że przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem.

Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem.

Lista kwestionowanych przez UOKiK usług w Plusie

Zobacz także

Nie pierwsza taka kara

– Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji – Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Dodał, że klient, podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz”.

To nie pierwsza decyzja urzędu w tego typu sprawie. W grudniu 2016 roku UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska. Decyzja jest nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu.

– Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Właścicielem Polkomtela jest Cyfrowy Polsat, kontrolowany przez miliardera Zygmunta Solorza-Żaka.

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP/PTD