UOKiK do operatorów: nie wprowadzajcie klientów w błąd

08.10.2019 14:13
UOKiK upomina firmy telekomunikacyjne
fot. Shutterstock/Goran Bogicevic (ilustracyjne)

Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych to wprowadzanie konsumentów w błąd – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

UOKiK upomina najbardziej rozpoznawalne firmy komunikacyjne takie jak T-Mobile, Orange, UPC czy Netia, by rzetelnie informowały o rzeczywistych cenach usług. UOKiK zauważył, że w materiałach marketingowych 10 polskich operatorów cenę rabatową przedstawiano jako standardową.

Zobacz także

Urząd zwraca uwagę, że na wybór danej usługi w dużym stopniu wpływa cena, a wiedzę o nich konsumenci czerpią z reklam. UOKiK dodaje, że najbardziej wyeksponowane są ceny promocyjne, co może wprowadzać klientów w błąd.

- Po przeczytaniu szczegółów, zapisów drobnym drukiem, okazuje się, że są to ceny zaniżone. Konsument może je uzyskać dopiero po rabacie, gdy zgodzi się na marketing lub wybierze e-fakturę. W niektórych przypadkach rabat za e-fakturę jest też uzależniony od terminowych płatności. W reklamach telewizyjnych dodatkowe warunki umieszcza się na dole ekranu, często są nieczytelne i widoczne przez tak krótki czas, że przeciętny konsument nie jest w stanie ich przeczytać. Nie wszyscy konsultanci rzetelnie o nich informują – czytamy w komunikacie.

Zobacz także

Marek Niechciał, prezes UOKiK zaznacza w komunikacie, że potencjalny klient musi być świadomy ceny bez konieczności szukania dodatkowych informacji.

UOKiK apeluje do przedsiębiorców telekomunikacyjnych, by zmieniły sposób prezentowania cen w materiałach reklamowych,  na stronach internetowych lub w rozmowach sprzedażowych. Powinny przede wszystkim prezentować podstawową cenę usługi. Przy zawieraniu umowy firmy powinny także informować konsumentów, że nieudzielenie określonych zgód lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami – informuje urząd.

Zobacz także

Firmy mają czas do końca roku, by zastosować się do zaleceń UOKiK.

Liczymy na to, że przedsiębiorcy pozytywnie odpowiedzą na nasz apel i zmienią sposób prezentowania cen. Skorzystają na tym konsumenci, którzy będą od początku jasno informowani, kiedy i za co zapłacą. Ważne jest, żeby każdy miał rzetelną informację o warunkach oferty. Jeśli firmy telekomunikacyjne nie dostosują się do naszych oczekiwań w wyznaczonym terminie, podejmiemy decyzję o wszczęciu postępowań. Mogą się one zakończyć karą nawet do 10 procent rocznego obrotu

– mówi Tomasz Chróstny, wiceprezes UOKiK.

RadioZET.pl/UOKiK