Zamknij

Turystyka. Czy klienci są chronieni przed bankructwem biura podróży?

16.09.2021 10:32
Turystyka. Czy klienci są chronieni przed bankructwem biura podróży?
fot. Wojtek Laski/East News

Co zrobić, gdy do upadłości biura dochodzi w trakcie realizowanej przez nie imprezy? Jeżeli nie ma kontaktu z biurem, warto porozumieć się z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę biura podróży. Marszałek województwa jest ustawowo zobowiązany do prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu podróżnych do kraju w sytuacji, gdy biuro podróży tego powrotu nie zapewni.

Turystyka to jedna z najbardziej poszkodowanych branż przez pandemię koronawirusa. Przedsiębiorcy z tego sektora martwią się o restrykcje, które mogą pojawić się wraz z wybuchem czwartej fali pandemii.

Część z nich chce przechytrzyć prawo i zamienić hotele na placówki medyczne. Tymczasem biura podróży także nie mają łatwej sytuacji. Czy klienci są chronieni przed bankructwem biura podróży?

Turystyka. Czy klienci są chronieni przed bankructwem biura podróży?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) zapewnia, że klienci są dobrze chronieni przed niewypłacalnością biur podróży. Przed opłaceniem wycieczki warto jednak sprawdzić, jakie zabezpieczenia finansowe posiada operator i czy działa legalnie.

Według UFG działający w Polsce system ustawowych gwarancji w pełni zabezpiecza turystów przed skutkami niewypłacalności biur podróży. Osoby przebywające za granicą mają zapewnioną organizację powrotu do kraju, a tym, których wycieczki nie zostały zrealizowane, środki są zwracane w pełnej wysokości.

Jak działa system ochrony interesów podróżnych, którzy zawarli umowę o udział w imprezie turystycznej?

Podstawą systemu jest zabezpieczenie finansowe, najczęściej w postaci gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej (tzw. I filar), które musi posiadać biuro podróży, aby legalnie prowadzić działalność. Uzupełnieniem zabezpieczenia z I filaru jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG, tzw. II filar), który podejmuje działania dopiero wtedy, gdy środki z I filaru okażą się niewystarczające do zaspokojenia roszczeń podróżnych

Damian Ziąber, rzecznik prasowy UFG

Ziąber dodał, że w przypadku poniesienia przez podróżnego uzasadnionych wydatków na powrót, trzeba je udokumentować (kopie rachunków/faktur) w celu dochodzenia ich zwrotu. - Wszystkie roszczenia należy składać do podmiotu udzielającego zabezpieczenia finansowego w I filarze. Roszczenia mogą dotyczyć też opłaconych, ale niezrealizowanych punktów wyjazdu - zaznaczył rzecznik UFG.

Według Funduszu w chwili upadłości biura podróży przed terminem realizacji wycieczki podróżny powinien otrzymać zwrot całości wpłaconych środków. W takiej sytuacji należy zgłosić się do instytucji udzielającej zabezpieczenia w I filarze. Ma ona 30 dni na zweryfikowanie zgłoszenia, a w ciągu kolejnych 30 dni powinna dokonać wypłaty środków.

RadioZET.pl/pap/Longina Grzegórska-Szpyt