Zamknij

Turystyczny Fundusz Zwrotów. Gut-Mostowy zdradził szczegóły

16.09.2020 07:47
Zwrot pieniędzy za niewykorzystane wycieczki
fot. Shutterstock/ Sinseeho (ilustracyjne)

Turystyczny Fundusz Zwrotów ma zagwarantować klientom biur podróży pieniądze za niewykorzystane wycieczki. Będzie też Fundusz Pomocowy dla branży.

Turystyczny Fundusz Zwrotów i Fundusz Pomocowy. Rząd szykuje zastrzyk gotówki dla branży turystycznej pogrążonej w koronakryzysie.

Państwo weźmie na siebie sfinansowanie zwrotów środków za niewykorzystane wycieczki i dofinansuje branżę poprzez specjalne pożyczki. Wiceminister rozwoju Andrzej Gut-Mostowy zdradził szczegóły tego planu.

Turystyczny Fundusz Zwrotów. Od kiedy?

Nawet 300 milionów złotych ma zasilić nowy fundusz dla turystyki. Pieniądze z tej puli trafią do klientów biur podróży, których wycieczki zostały odwołane przez pandemię.

Zobacz także

Jak wskazał Gut-Mostowy, fundusz zwrotów „ruszy niebawem”, tuż po wejściu ustawy w życie.

Wiceszef resortu rozwoju wyjaśnił, że nowe regulacje umożliwią ubieganie się przez organizatorów turystyki o wypłatę - na rzecz podróżnych - pieniędzy wpłaconych na poczet imprez turystycznych, które nie odbyły się w związku z wybuchem epidemii Covid-19. Innymi słowy, to państwo sfinansuje wypłatę pieniędzy dla klientów, którzy nie skorzystali z wycieczek.

Zobacz także

Jak przedsiębiorcy mogą ubiegać się o wsparcie? Trzeba wypełnić kilka formalności. Po pierwsze, pieniądze na zwrot otrzyma podmiot wpisany do rejestru organizatorów turystyki, który przyjął płatność od turystów w formie bezgotówkowej. Taka firma powinna złożyć poprzez system teleinformatyczny wniosek do Ubezpieczonego Funduszu Gwarancyjnego, w którym określi wysokość wypłaty i dostarczy oświadczenie podróżnego, że z powodu pandemii odstępuje od umowy. Niezbędne będzie też oświadczenie, że jako organizator imprezy turystycznej firma nie wręczyła podróżnemu vouchera, nie dokonała zwrotu wpłat oraz że zobowiązuje się do zwrotu wypłaty na określonych zasadach. Następnym krokiem jest dostarczenie wszystkich umów zawartych z podróżnymi.

Wniosek do UFG o wypłatę środków będzie musiał złożyć z kolei podróżny. Takie pismo musi zawierać: imię i nazwisko, PESEL, NIP, adres zamieszkania, nazwę organizatora turystyki, z którym zawarto umowę, numer umowy, datę jej podpisania, datę powiadomienia o odstąpienia od umowy, datę rozpoczęcia imprezy turystycznej, nr rachunku bankowego, wysokość wpłaconych zaliczek.

Turystyczny Fundusz Pomocowy. Od kiedy?

To nowy fundusz, który ma zapewnić pożyczki dla organizatorów turystyki w przypadku odwołania w przyszłości konkretnych imprez turystycznych. Składka na ten fundusz będzie odprowadzana w wysokości nie wyższej niż 30 złotych od każdego podróżnego na poczet zawartej umowy o imprezę turystyczną.

Fundusz Zwrotów ruszy niezwłocznie po wejściu w życie ustawy, natomiast Fundusz Pomocowy po 1 stycznia 2021 roku 

Gut-Mostowy

RadioZET.pl/PAP