Transakcje na rynku nieruchomości handlowych mogą sięgnąć 3 mld euro w br.

Olga Papiernik
24.04.2018 16:38
marszałkowska w warszawie
fot. Arkadiusz Ziolek/ East News

Wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych ma szansę osiągnąć 3 mld euro w 2018 r., po tym jak w I kw. br. przekroczyła 1,7 mld euro, poinformowała dyrektor w dziale rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej firmy JLL Agnieszka Kołat.

- Całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w I kwartale przekroczyła 1,7 mld euro, co jest historycznie najlepszym otwarciem roku. Biorąc pod uwagę liczbę i wartość toczących się transakcji oraz dostępność produktu, sektor handlowy ma szansę na wynik sięgający 3 mld euro w całym 2018 r. Byłby to rezultat o miliard euro wyższy, niż zarejestrowany w 2017 r. i najlepszy w historii polskiego rynku - powiedziała Kołat.

Największą transakcją zamkniętą w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2018 roku była sprzedaż przez ARES/AXA/Apollo Rida portfolio 28 nieruchomości handlowych za około miliard euro na rzecz konsorcjum zarządzanego przez Griffin Real Estate. Z kolei największą pojedynczą transakcją był zakup Galerii Katowickiej przez malezyjski fundusz EPF od Meyer Bergman.

Obecne stopy kapitalizacji dla wiodących centrów handlowych w Polsce wynoszą 4,9%, a dla najlepszych parków handlowych ok. 7%, podano także.

W Polsce może przybyć 356 tys. m2 centrów handlowych w 2018 roku

Przyrost powierzchni w ramach centrów handlowych w Polsce może wynieść ok. 356 tys. m2 w 2018 r., poinformowała starszy analityk rynku w firmie JLL Agnieszka Tarajko – Bąk. W pierwszych trzech miesiącach br. rynek urósł o 55,6 tys. m2.

- Łącznie w tym roku rynek może wzbogacić się o 355 600 m2 w ramach centrów handlowych. Największym planowanym do oddania do użytku w 2018 r. będzie Forum Gdańsk, które zaoferuje 62 000 m2 GLA oraz Libero w Katowicach – 45 000 m2 GLA - powiedziała Tarajko – Bąk.

Pod koniec marca 2018 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,8 mln m2, z czego 9,9 mln m2 przypadało na 411 centrów handlowych. W I kw. 2018 r. otworzyły się trzy nowe centra handlowe. Są to: Gemini Park w Tychach (36 600 m2), Galeria Wiatraczna w Warszawie (11 000 m2) i Galeria Piastova w Gnieźnie (8 000 m2). Łącznie w pierwszych trzech miesiącach rynek urósł o 55 600 m2, podano także.

W tym roku na rynek trafi szereg projektów w mniejszych miastach - m.in. Color Park w Nowym Targu (27 000 m2), Nowa Stacja w Pruszkowie (27 000 m2), Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu (23 000 m2), Galeria Winiary w Gnieźnie (15 000 m2), Galeria Hosso w Świebodzinie (12 000 m2), oraz Galeria Stela w Cieszynie (11 300 m2).

- Warto zaważyć, że na znaczeniu nadal zyskują projekty wielofunkcyjne. Dotyczy to zwłaszcza stołecznego rynku z takimi inwestycjami jak np. EC Powiśle, Koneser, CEDET, Centrum Marszałkowska, Dom Towarowy Bracia Jabłkowscy czy Browary Warszawskie. Rośnie też popularność sektora gastronomicznego, co związane jest z kształtowaniem się ciekawych lokalizacji typu Hala Koszyki, Soho Factory, Hala Gwardii w Warszawie, czy łódzkiego Monopolis i Off Piotrkowska - skomentowała dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych w JLL Edyta Potera.

ISBnews/OP