Oceń
Pierwsza europejska fabryka samochodów elektrycznych Gigafactory powstanie nieopodal Berlina – ogłosił Elon Musk, dyrektor generalny (CEO) firmy Tesla. Przedsiębiorstwo założy także w stolicy Niemiec centrum inżynierii i designu.
Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin
Gigafactory 4 – czwarta tego rodzaju inwestycja koncernu na świecie – ma powstać niedaleko jeszcze niedziałającego stołecznego lotniska Berlin-Brandenburg.
Produkcja ma się rozpocząć w 2021 roku od kompaktowego SUV-a Model Y, a także napędów i baterii – niespodziewanie ogłosił Musk we wtorek późnym wieczorem podczas gali, na której odbierał Złotą Kierownicę – nagrodę przyznawaną przez magazyn „Auto Bild”.
„Niemiecka inżynieria jest wybitna”
Źródła niemieckiej gazety „Tagesspiegel” wskazały, że fabryka stanie w gminie Gruenheide, około godziny jazdy na wschód od stolicy. Informatorzy dziennika „Bild” dodają, że planowane jest tam stworzenie ok. 10 tys. miejsc pracy.
Musk na Twitterze podał, że w późniejszym czasie pod Berlinem powstanie linia montażowa sedana Model 3.
– Wszyscy wiedzą, że niemiecka inżynieria jest wybitna – to jeden z powodów, dla których założymy naszą europejską Gigafactory właśnie w Niemczech – oświadczył Musk.
–To kamień milowy na drodze do poszerzania naszych kompetencji w dziedzinie budowy baterii i elektromobilności. To także dowód na to, że Niemcy są atrakcyjnym miejscem dla przemysłu motoryzacyjnego – chwalił decyzję Muska minister gospodarki RFN Peter Altmaier.
Tesla już produkuje w Chinach
Według szacunkowych danych Tesla ma obecnie 30 proc. udziałów w europejskim rynku samochodów elektrycznych.
BBC przypominało, że ogłoszenie lokalizacji w Europie zbiega się z ostatnimi przygotowaniami do rozpoczęcia produkcji Modeli 3 oraz Modeli Y w Gigafactory w Szanghaju.
W bieżącym tygodniu Tesla miała pokazać tamtejszym mediom pierwsze pojazdy zmontowane na chińskiej ziemi.
Zakład Tesli wzniesiony za sumę 2 mld dolarów jest pierwszą fabryką samochodów na terytorium Chin kontrolowaną w pełni przez zagraniczną firmę i pierwszą fabryką przedsiębiorstwa Elona Muska poza USA.
Agencja Reutera wskazała, że początkowo produkcja z szanghajskiego Gigafactory ma osiągnąć 250 tys., a następnie 500 tys. pojazdów rocznie. Z czasem liczba ta ma wzrosnąć nawet do 1 mln.
RadioZET.pl/PAP
Oceń artykuł
