Wielkanoc będzie droższa niż w ubiegłym roku, ale niewiele

Olga Papiernik
30.03.2018 10:21
Wielkanoc
fot. Sweet Amaryllis on Unsplash

W tym roku wielkanocny koszyk produktów spożywczych może być o 2-3 proc., czyli o niecałe 14 zł, droższy niż w roku ubiegłym - mówi PAP Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Według GUS w ostatnich miesiącach nastąpiło spowolnienie rocznej dynamiki wzrostu cen żywności; z tych danych można wyliczyć, że - koszyk świątecznych zakupów może być droższy o ok. 3 proc - powiedziała Świetlik.

Zobacz także

Święta Wielkanocne  - wydatki

Jak mówiła ekspertka, jej wyliczenia uwzględniają w koszyku takie produkty jak: 1 kg mąki poznańskiej, 1 kg chleba, po 1 kg schabu bez kości, boczku wędzonego, kurczaka, 1 kg (łącznie) szynki, baleronu i polędwicy, 1 kg kiełbasy, 1 kostka masła i kostka margaryny; 20 jajek, butelka oleju rzepakowego, 1 kostka smalcu, 1 kg cukru. Według Świetlik produkty te wystarczą dla całej rodziny, ich zakup średnio stanowi wydatek ponad 300 zł na rodzinę.

Ale jeżeli do tego doliczy się jeszcze po 1 kg pomarańczy, grejpfrutów, bananów, jabłek, pomidorów, ogórków; słoik chrzanu, majonezu, ogórki konserwowe, rzodkiewkę, włoszczyznę, cebulę, ziemniaki; słodycze m.in. ptasie mleczko, 1 kg cukierków, 100 g herbaty, 250 g kawy, 100 g kakao itp., to wówczas trzeba zapłacić średnio 583 zł, tj. o 2-3 proc. więcej niż za te same produkty w ubiegłym roku, czyli o ok. 14 zł więcej.

Pytana, jak to jest możliwe, skoro np. jaja podrożały o 50 proc., Świetlik odpowiedziała: Jeżeli teraz zapłacimy za jajko nie 50 gr., ale 70 gr., to przy 10 jajkach różnica wynosi zaledwie 2 zł. Cena mąki nie zmieniła się, mięso średnio (wg GUS) kosztuje o 3-4 proc. więcej, ale, najbardziej preferowana przez polskich konsumentów, wieprzowina jest w takiej samej cenie, a schab bez kości nawet potaniał; droższy jest drób i o 3-4 proc. wędliny. Popularna biała kiełbasa prawdopodobnie będzie w tej samej cenie. Dodała, że handel stosuje wiele promocji i część produktów można kupić taniej.

Zobacz także

Tańsze słodycze i warzywa, droższe masło

Tańsze są słodycze i cytrusy, a także warzywa m.in. nowalijki i pomidory; droższe są natomiast owoce krajowe m.in. jabłka. Ryby nie podrożały; cukier jest tańszy o 30 proc.; twaróg tłusty jest w takiej samej cenie, jak w ubiegłym roku; masło zaś jest droższe o ok. 22 proc. - kostka kosztuje drożej o ok. 1 zł. Oznacza to, że sernik domowy i inne ciasta nie będą droższe - wyliczała Świetlik.

Ekspertka podkreśliła, że koszyk przez nią wyliczony służy raczej do celów poglądowych i pozwala na przygotowanie tradycyjnych Świąt Wielkanocnych dla dużej rodziny. Jednak - wskazała - każda rodzina ma własne preferencje zakupowe i zwyczaje żywieniowe, od których ostatecznie będą zależały wydatki.

Wielkanoc jest mniej lubiana niż Boże Narodzenie, choć jej przygotowanie to mniej wydatków

Zagłosuj

Czy lubisz Wielkanoc?

Liczba głosów:

Wielkanoc jest mniej lubiana przez Polaków niż Boże Narodzenie. Nadchodzące święta ceni sobie 62 proc. osób, natomiast te grudniowe 76 proc. - wynika z badania wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor. Wielkanoc cieszy się mniejszą sympatią, choć organizacja tych świąt wymaga mniejszych wydatków.

"Boże Narodzenie powoduje spustoszenie w portfelach, po którym część osób zbiera się finansowo przez kilka miesięcy nawet do Wielkanocy" - wskazali autorzy badania.

Według BIG InfoMonitor Święta Zmartwychwstania Pańskiego obchodzi w Polsce 92 proc. osób, a lubi je 62 proc., natomiast Boże Narodzenie - o 14 proc. osób więcej. Wielkanoc jest obojętna co piątemu respondentowi, podczas gdy Wigilia nie wywołuje żadnych emocji wśród 12 proc. badanych. Odpowiedzi: "nie lubię" w przypadku Wielkanocy udzieliło 18 proc. zapytanych, a grudniowych świąt "nie lubi 12 proc. ankietowanych".

- Odpowiedzi mogą zaskakiwać biorąc pod uwagę, że przygotowania Bożego Narodzenia m.in. ze względu na prezenty, czy choinkę, wymagają większego wysiłku i wydatków - oceniono.

Jak wynika z danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, na zorganizowanie Wielkanocy Polacy przeciętnie deklarują przeznaczyć ok. 500 zł, z kolei Boże Narodzenie to wydatek rzędu 1 tys. zł i więcej. W efekcie co piąty badany twierdzi, że "czego by nie robił i tak z powodu grudniowych świąt wpadnie w kłopoty finansowe".

- Od lat zauważamy, że spore koszty związane z obchodzeniem Bożego Narodzenia, powodują, że niektórzy zapewniają sobie finansowanie nie płacąc przypadających na grudzień rachunków czy też rat kredytów lub pożyczek. W konsekwencji na początku roku, do BIG InfoMonitor zawsze trafia więcej dłużników niż przeciętnie - powiedziała PAP rzeczniczka BIG InfoMonitor Halina Kochalska.

Jak podkreśliła, w tym roku Wielkanoc nadeszła bardzo szybko po Bożym Narodzeniu i może to - stanowić problem finansowy dla osób, które z trudem wiążą koniec z końcem, albo nie uporały się jeszcze po Gwiazdce z przesuwanymi w czasie płatnościami.

- Aby uniknąć kłopotów finansowych ważna jest dyscyplina i planowanie wydatków. Warto też trzymać się zasady nie dokładania do zaciągniętych już kredytów czy pożyczek kolejnych, zanim nie spłaci się wcześniejszego zadłużenia - zaznaczyła Kochalska.

Przypomniała, że opóźnienia w spłacie zobowiązań to realne ryzyko trafienia do Rejestru Dłużników BIG, bo zgodnie z obowiązującymi od listopada zeszłego roku przepisami firma czekająca na pieniądze może po 30 dniach zwłoki wpisać dłużnika do BIG. Na 30 dni przed wpisem zobowiązana jest jednak przesłać list polecony z taką informacją. - Obecność w rejestrze oznacza utrudnienia w zakupie usług z odroczonym terminem płatności czy też zaciągnięcie pożyczki i kredytu - wskazała Kochalska.

Obecnie w bazach BIG InfoMonitor oraz BIK znajduje się ponad 2,68 mln dłużników konsumentów. Ich łączne zaległości z tytułu kredytów, pożyczek, rachunków, alimentów i długów wobec sądów sięgają 67,2 mld zł - wynika z danych Biura.

Badanie "Zwyczaje i wydatki świąteczne Polaków" wykonane przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIK i BIG InfoMonitor zostało wykonane pod koniec listopada 2017 na próbie 1009 Polaków w wieku 25-65 lat, metodą CAWI.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. 

PAP/Anna Wysoczańska//Magdalena Jarco/OP