PFR radzi, co w przypadku odrzucenia wniosku o tarczę finansową

12.05.2020 15:50
Tarcza finansowa PFR. Dlaczego część wniosków jest odrzucana?
fot. hbmedia/Shutterstock (ilustracyjne)

Źle postawiony przecinek czy błędnie podany adres firmy - takie pomyłki powodują, że wnioski firm o wsparcie z tarczy finansowej są odrzucane. Co radzi przedsiębiorcom w takiej sytuacji Polski Fundusz Rozwoju (PFR), operator rządowego programu?

Tarcza finansowa to jeden z najważniejszych punktów rządowego wsparcia dla firm, które stanęły przed widmem kryzysu podczas pandemii koronawirusa. Skorzystać z puli 100 mld zł subwencji państwowych mogą mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie firmy oraz duże spółki.

Wnioskować o te pieniądze można np. za pomocą banków komercyjnych, podając szereg danych uzasadniających spełnienie wymogów. Okazuje się, że część przedsiębiorców otrzymuje odmowne odpowiedzi w sprawie pomocy w ramach tarczy finansowej. Dlaczego?

Tarcza finansowa. Kiedy wnioski są odrzucane?

Jak podał portal Money.pl, wśród popełnianych przez przedsiębiorców błędów zdarzało się wpisywanie kwot bez podania przecinka. System nieprawidłowo zliczał kwotę zapisaną np. 100 000 zł i akceptował tylko w zapisie 100 000,00 zł. Właściciele firm wskazywali również na trudności w akceptowaniu adresów - jeden z wnioskodawców wpisał ul. Piłsudskiego zamiast ul. Józefa Piłsudskiego i otrzymał odmowę.

Zobacz także

- Też otrzymujemy takie sprawy, w zdecydowanej większości okazuje się, że problem może rozwiązać sam przedsiębiorca przy pomocy ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych - przyp. red.) czy urzędu skarbowego - podkreślił Bartosz Marczuk, wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju, cytowany przez Money.pl.

Marczuk wskazał, że wnioskują o subwencję przedsiębiorcy często nie składają deklaracji VAT-owskiej, a w innych przypadkach nie zgadza się saldo w ZUS. Dlaczego to takie ważne? Aby skorzystać z tarczy finansowej należy mieć brak zaległości w ZUS-ie na koniec 2019 roku oraz w chwili składania wniosku.

Przedsiębiorcy utrzymują, że zaległości nie mieli, po czym wysyłają zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami. Tyle że tylko za jeden termin, a odmowa subwencji w przypadku zaległości dotyczy zarówno końca ubiegłego roku, jak i okresu z wnioskowania

Bartosz Marczuk

Zobacz także

Wiceprezes PFR podkreślił, że w sprawie tarczy finansowej możliwe jest wydanie trzech rodzajów decyzji: pełne przyznanie wnioskowanej subwencji, częściowe wsparcie oraz odmowa.

Pozytywnych decyzji jest najwięcej. W tym drugim przypadku firmie przysługuje możliwość dwukrotnego odwołania, ale tylko o tę różnicę w wysokości subwencji

Bartosz Marczuk

W przypadku częściowego przyznania wsparcia w ramach tarczy finansowe, subwencja wynosi 80 proc. kwoty bazowej. Odmowę z kolei można wyjaśnić z ZUS-em (czy zgadza się saldo składkowe), urzędem skarbowym (celem wyjaśnienia wątpliwości w deklaracji VAT-owskiej) lub bankiem, w którym składano wniosek o pomoc z tarczy finansowej.

- Po wyjaśnieniu wątpliwości i ich udokumentowaniu, można składać wniosek kolejny raz - wskazał Marczuk w rozmowie z Money.pl. 

Do tej pory z tarczy finansowej skorzystało 85 292 firm, które zatrudniały prawie 800 tys. pracowników. Otrzymały subwencje na kwotę ponad 18 mld zł (stan na 12 maja).

RadioZET.pl/Money.pl