Sztuczna inteligencja ułatwi życie jako osobisty asystent

Olga Papiernik
16.03.2018 11:53
Osobisty robot domowy
fot. east news

Wśród Polaków rośnie świadomość istnienia sztucznej inteligencji, ale mała jest ich wiedza na temat jej praktycznych zastosowań, wynika z badania przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. 43% konsumentów uważa, że sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

- Badanie przeprowadzone przez InFuture Institute na zlecenie Huawei pokazuje, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji wśród konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła - z 31% w 2016 roku do 38% w roku 2018. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami. W ślad za tą deklaracją idzie jednak stosunkowo niewielka świadomość zastosowań AI w określonych produktach, usługach czy rozwiązaniach internetowych. Wykorzystanie AI najczęściej kojarzone jest z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%) - powiedziała Natalia Hatalska z InFuture Institute podczas kongresu Huawei Rozmowy o Przyszłości.

Co Polacy wiedzą o AI

Badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia, jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty - spadek przekracza 10 pkt proc.

W ankiecie zbadano stosunek Polaków do sztucznej inteligencji, wyróżniając konsumentów oraz firmy. Przedstawiciele obydwu grup częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z jej zastosowania.

43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta (wyręczając nas np. w odpowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji). Prawie 1/3 wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków - wymieniła Hatalska.

Wskazała, że badanie pokazało ponadto, iż na ten moment jako konsumenci praktycznie nie dostrzegamy możliwości, jakie sztuczna inteligencja może dać nam w kontekście zawodowym, na rynku pracy. Inaczej sytuacja kształtuje się wśród przedstawicieli firm - według nich, AI przyczyni się przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów (37%). W drugiej kolejności zdejmie z nas obowiązek wykonywania wielu zadań.

Raport wskazuje, że ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wskazywane były przez zdecydowanie mniejszą grupę badanych. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę.

- Co warto podkreślić, na przestrzeni ostatnich dwóch lat wśród konsumentów widać zmniejszenie obaw związanych ze sztuczną inteligencją - mniej z nas boi się odebrania pracy (22% w 2016 wobec 9% w 2018) oraz tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli (18% w 2016 wobec 7% w 2018) - podsumowała przedstawicielka InFuture.

Co trzecia firma wdrożyła rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji

Co trzecia firma w Polsce ma za sobą wdrożenia rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania, wynika z badań InFuture Institute na zlecenie Huawei.

- Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści również dla biznesu. Nie dziwi więc widoczne w wynikach ankiety duże zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania - powiedziała Natalia Hatalska z InFuture Institute podczas kongresu Huawei Rozmowy o Przyszłości.

Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy.

Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60% - dodała przedstawicielka InFuture.

Przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).

Według przedstawicieli firm, najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże, jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).

Według ankietowanych przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI.

Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%). Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług, takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%), a nie dotknie w najbliższym czasie zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%). Powyższe zdaniem badanych mają nadal pozostać domeną człowieka.

Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do merytorycznej debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei.

Kolejne panele dedykowano szeroko pojętej digitalizacji, rosnącej konsumpcji mediów na urządzeniach mobilnych i tzw. Internecie rzeczy, któremu prognozowany jest gwałtowny rozwój w momencie wprowadzenia sieci 5G. Przygotowano również panel poświęcony znaczeniu AI i nowych technologii w komunikacji marketingowej - wykorzystaniu robotów, algorytmów i uczenia maszynowego w budowaniu marek oraz przywiązaniu ludzi do smartfonów, z komentarzem socjologów na temat pozytywnych i negatywnych skutków tego zjawiska, w oparciu o badanie Ipsos dla Huawei obejmujące ponad 20 krajów regionu.

Huawei będzie dalej zmieniać swoje smartfony w 'inteligentne maszyny'

Huawei uważa, że sztuczna inteligencja w urządzeniu (AI on device) to bardzo istotny dla koncernu trend na najbliższe lata i chce zmieniać swoje smartfony w "inteligentne maszyny", poinformował regional product manager Huawei Victor Dragnea.

- Na świecie sztuczna inteligencja rozwijana jest szczególnie w połączeniu z innym popularną technologią w chmurze obliczeniowej. My jako producent elektroniki użytkowej uważamy, że 'AI on device' to również bardzo ważny trend na najbliższe lata. Sztuczna inteligencja ma poprawiać doświadczenie klientów z urządzeniem mobilnym i w efekcie ich codzienne życie. Ale 'AI on device' to też stabilność i bezpieczeństwo danych uzytkownika - powiedział Dragnea podczas kongresu Huawei Rozmowy o Przyszłości.

Ocenił, że w najbliższych latach większość zmian technologicznych nadal będzie zachodzić wewnątrz telefonu jak chociażby procesor, rozwiązania cloud oraz AI, a nie w przeobrażaniu dotychczasowego kształtu urządzenia.

- AI zmienia też sposób interakcji ze smartfonem, który ewoluuje w kierunku osobistego asystenta. W efekcie na bazie danych generowanych przez użytkownika smartfon ma pomagać mu w codziennych obowiązkach, ale też w sferze lifestyle - dodał product manager Huawei.

Jak wskazał, chiński koncern rozwija AI dla smartfonów pod kątem m.in. rozpoznawania obrazów i klasyfikacji obiektów rejestrowanych przez smartfona, a także przetwarzaniu języka naturalnego.

- Oczekujemy, że AI w smartfonach w sferze biznesowej to ogromny potencjał i przełoży się na powstanie nowych usług bazujących na generowanych danych. Oczekujemy, że twórcy aplikacji wykorzystają możliwości, jakie daje AI zaszyte w smartfonach, jak nasze Mate10, czy nadchodzący P20. Wraz z big data nadchodzi rewolucja i konieczność dostarczania nowych, udoskonalonych usług - wskazał product manager Huawei.

- Jesteśmy na początku tej podróży i jako Huawei chcemy zmieniać smartfony w inteligentne maszyny. Wierzę, że rosnąca powszechność AI zaowocuje również nowymi zawodami, czy potencjałem wykorzystania wielkich zbiorów danych jakie generuje każdy z osobna i cała nasza cywilizacja - podsumował Dragnea.

ISBnews/OP