Wódka przestała się sprzedawać? Producenci na „postojowym"

22.06.2020 14:43
Sprzedaż i produkcja wódki w dół. Rzadziej sięgamy po alkohole mocne
fot. Shutterstock/itor (ilustracyjne)

Po wódkę sięgamy coraz rzadziej, przez co wyniki handlowe producentów nie napawają ich optymizmem. Eksperci nie mają wątpliwości: wszystkiemu winna jest pandemia.

Tylko w kwietniu produkcja wódki skurczyła się do 18,5 proc. w porównaniu do kwietnia 2019 roku – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, do których dotarł „Puls Biznesu”.

W ciągu czterech pierwszych miesięcy 2020 roku w porównaniu do ubiegłego roku produkcja tego alkoholu spadła o 11 procent. Powód? Pandemia koronawirusa i wszystkie jej następstwa.

Sprzedaż i produkcja wódki spada

Epidemia koronawirusa wymusiła na rządzących decyzję o zamknięciu barów i pubów. Zalecana w tym okresie izolacja społeczna sprawiła z kolei, że rzadziej niż za czasów spotkań towarzyskich sięgaliśmy po mocne alkohole.

Zobacz także

Strach przed zakażeniem się wirusem sprawił też, że Polacy rzadziej wychodzili do sklepów. Branża spirytusowa ucierpiała także na tym, że w porównaniu do innych sektorów handlu, producenci wódki nie mogli sprzedawać swoich produktów przez internet.

Zobacz także

Innym powodem spadku produkcji wódki w 2020 roku były jej zapasy. Michał Koleśnikow, analityk PKO BP cytowany w „Pulsie Biznesu” przypomina, że od stycznia 2020 roku wzrosła akcyza na alkohol. Efekt? Końcem 2019 roku produkcja wódki została "nakręcona" przez zapowiedź wzrostu podatków, a w 2020 roku w produkcja spadła.

Analityk mówi także o tym, że epidemia nadszarpnęła finanse Polaków, przez co ich zakupy w sklepach często ograniczone były do produktów pierwszej potrzeby. Wódka do takich nie należy.

RadioZET.pl/”Puls Biznesu”.